معرفی تجربه‌نگاری-۲۱

جامعه فرهنگ و هنر ایران در دوران همه‌گیری بیماری کووید-۱۹

جامعه فرهنگ و هنر ایران در دوران همه‌گیری بیماری کووید-۱۹

گزارش بیست‌ویکمین تجربه‌نگاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با عنوان «جامعه فرهنگ و هنر ایران در دوران همه‌گیری بیماری کووید-۱۹» ازسوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.

این گزارش تلاش می‌کند تغییرات و رویدادهایی را که کووید- ۱۹ در حوزه فرهنگی و هنری ایران ایجاد کرده است، مورد بازبینی قرار دهد.

تصور کنید تدارک جشن بزرگی را دید‌ه‌اید و مدتهاست برای برگزاری این مراسم برنامه ریخته‌اید. سقف تالار را با چلچراغ‌ها افروخته، غبار از کف و دیوارها با عشق رُفته، میز شام را به گل‌های سرخ و شمع‌های روشن آراسته و لذیذترین خوراکی‌ها را با دقت و مهارت پخته و مهیا کرده‌اید. همه‌چیز برای برگزاری یک مجلس باشکوه و رؤیایی حاضر است اما مهمانی از راه نمی‌رسد؛ و روزهاست که چشم به انتهای تالار دوخته‌اید تا آشنایی در را بگشاید و سلام کند. هنر در روزهای کرونایی به چنین وضعیتی شباهت دارد. توفان کرونا درهای ارتباطی میان هنرمندِ میزبان و مخاطبِ مهمان را بست. هنر، چه موسیقی باشد، چه تئاتر و چه تجسمی، در کنار مردم و با حضور مردم از نو جان می‌گیرد. زمانی که خالق اثر هلهلۀ تشویق مخاطبانش را به گوش می‌شنود و شوری را که با اثرش در دل مخاطب افروخته، به چشم می‌بیند، قبای خستگی از تن می‌اندازد. کرونا سالن‌های سینما را خاموش و پردۀ نقره‌ای‌شان را بی‌رفیق کرد. نفس تالارهای موسیقی را با سکوت سنگینی گرفت که همراه داشت. دیوار گالری‌های هنری را لخت و فقیر کرد و غبار فراموشی بر صندلی نویسندگان در نشست‌ها و جشنواره‌های ادبی افکند. روزگار کرونایی برای هنرمندان ایام خوش و روشنی نیست، اما در همین دوران هم هنرمند دست از زایش و آفرینش و مخاطب دست از پویش و جست‌وجو نکشید. هر دو گروه سعی بر تطبیق خود با شرایط موجود کردند و از امکانات جدید مثل دنیای دیجیتال و فضای مجازی برای بازگشت به سوی هم و همبستگی دوباره بهره جستند.


آنچه که خواندیم، بخشی از این گزارش بود که به شکل کلی در ابتدا، تصویری از آثار کرونا بر عرصه هنر ارائه می‌دهد. در این جلد، سعی شده در فصل‌هایی با عناوین نشر و بازار کتاب، تئاتر و فعالیت‌های نمایشی، تولید فیلم و اکران سینما، تولید و اجرای آثار موسیقی، تولید و عرضۀ آثار هنرهای تجسمی، یادی از درگذشتگان جامعۀ فرهنگی ایران بر اثر کووید-۱۹ و خسارات اصحاب فرهنگ و هنر در کرونا، آثار و پیامدهای کرونا در این حوزه‌ها و نیز اقدامات انجام‌شده جهت پیشبرد بهتر امور، تشریح شود.

متن کامل





برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید