در نشست «طرح پرسش‌های موضوعی و مرتبط با متغیرهای خاص در پیمایش‌های ملی» مطرح شد:

پرسش‌های پیمایش، باید تلفیقی از مطلوبات متولیان و پژوهشگران باشد

پرسش‌های پیمایش، باید تلفیقی از مطلوبات متولیان و پژوهشگران باشد

عبدالکریم خیامی با اشاره به پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌ها،خاطرنشان کرد: پیمایش‌های ملی مانند پیمایش ارزش‌ها ونگرش‌ها، محل تلاقی مطلوبات متولیان و فهم متعارف عمومی است. کشف این نقطه و محل بهینه ایستگاهی که باید بایستیم، خیلی مهم است. مقصد نهایی، کشف نگرش عمومی است. درطراحی سوال، دغدغه پژوهشگران و متولیان هردو لحاظ می‌شود اما ما در کشف این نقطه خیلی موفق نبوده‌ایم و گاهی، فهم متولیان غلبه پیدا کرده و یا اینکه گاهی مسیر رابه سمت دیگری رفته‌ایم.

نشست «طرح پرسش‌های موضوعی و مرتبط با متغیرهای خاص در پیمایش‌های ملی» با موضوع «دین و دینداری»  به همت دفتر طرح‌های ملی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و با همکاری دانشگاه خوارزمی، دوشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۰ با حضور عباس کاظمی، مسعود آذربایجانی، محمود گلزاری، عبدالکریم خیامی و دبیری فاطمه فلاح، برگزار شد.

مسعود آذربایجانی سخنران اول این برنامه با بیان اینکه یکی از سازه‌های مهم تربیت اخلاقی جامعه، بحث دینداری است، ثبت دینداری جامعه به شکل علمی را گامی مهم در تربیت اخلاقی جامعه برشمرد و درباره مشکلات سنجش دینداری تصریح کرد: دینداری مقوله پیچیده‌ای است و جهات گوناگونی در امر دین و دینداری وجود دارد که سنجش آن را هم پیچیده می‌کند. ازجمله دلایلی که سنجش دینداری را مشکل می‌کند، ذوابعاد بودن دین، تعریف و تفسیر دین، قدسی بودن اصل دین، تعیین شاخص‌های دین که به راحتی قابل دسترس نیست، پرسش‌های خام و ناپخته‌ای که نمی‌تواند امر کیفی را بسنجد و مشکل خاص آزمودن و بررسی صحت و سقم برخی موارد در پاسخ‌ها، هستند اما این موارد دلیل نمی‌شود که ما پژوهش در دین را کنار بگذاریم بلکه باید دقت خود را بالا ببریم و بر این مشکلات فایق آییم.

ادامه مطلب




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید