معرفی تجربه‌نگاری-۲۷

الگوی نوین مدیریت سامانه‌ای از محتوا تا کسب‌وکار

الگوی نوین مدیریت سامانه‌ای از محتوا تا کسب‌وکار

«الگوی نوین مدیریت سامانه‌ای از محتوا تا کسب‌وکار» عنوان بیست‌وهفتمین تجربه‌نگاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که ازسوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده است.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان نهادی حاکمیتی در حوزه فرهنگ، با طرح «برنامه تحول برای ارتقای جایگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در فضای مجازی» به بازطراحی چیستی و چگونگی نقش‌آفرینی حاکمیتی در قبال امر فرهنگ کشور بر اساس ظرفیت‌ها و تحولات فضای مجازی اقدام نموده است. بخش مهمی ازاین برنامه به طراحی و استقرار سامانه‌های نوین اختصاص پیدا کرده است که 5 سامانه پلتزار، زی‌نو، صدف، صبا و وفا، ازجمله آن‌ها هستند و این گزارش، مرور چگونگی طراحی و اجرای هریک از این سامانه‎ها است که توسط «مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» طراحی و پیاده‌سازی شده است.

این جلد در ۵ فصل به تشریح اهداف و کارکردهای این سامانه‌ها می‌پردازد که عناوین آن عبارتند از: پلت‌زار؛ از تعارف تا تعامل میان فعالان کسب‌وکارهای فرهنگی، زی‌نو؛ به اشتراک‌گذاشتن دانایی نوین، صدف؛ حامی دُرّ فرهنگ، صبا؛ آغاز وزش باد شرقی در دیپلماسی دیجیتال و سامانه وفا؛ حرکت از دولت الکترونیک به دولت همراه.

مطابق این کتابچه، نظام مفهومی پلتزار، برپایه سه شعار بشناسیم، همکاری کنیم و رشد کنیم، طراحی شده و اهدافی چون معرفی فعالان، محصولات و خدمات این حوزه، مشارکت و همکاری کسب‌وکارها، آموزش و رشددهی واحدهای تولید و عرضه، دسترسی سریع مخاطبان به انواع محصولات، ارتقای سواد رسانه‌ای کاربران و ... دنبال می‌کند.


به استناد این گزارش، صدف یا سامانه شناسایی، کنترل و صیانت از محتوای صوتی و تصویری در فضای مجازی، با محوریت ارج‌نهادن به حقوق مالکیت فکری و با هدف صیانت از حق مولف و پیشگیری از نقض حقوق تولیدکنندگان محتوا و صاحبان آثار سمعی و بصری در فضای مجازی ایجاد شده است.

سامانه صبا یا پلتفرم شبکه تعاملی اهالی فرهنگ و هنر ایران با جهان نیز، با توجه به وجود نقصان‌هایی در مدیریت فرهنگی کشور، ازجمله فقدان شناخت کافی فعالان فرهنگی ایرانی از ظرفیت‌ها و فرصت‌های بین‌المللی و برعکس، طراحی شده است تا از طریق آن، امکاناتی چون شناسایی فعالان حقیقی و حقوقی ایران و جهان، معرفی آثار، محصولات و خدمات فرهنگی هنری فعالان، شناسایی دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی و ... فراهم شود.

در این جلد، هم‌چنین شرح راه‌اندازی زی‌نو یا سامانه‌ای با هدف به اشتراک‌گذاری ظرفیت‌ها برای سوادآموزی نوین و وفا یا شکل‌گیری سازمان موبایلی، به همراه اهداف و کارکردهای آن‌ها آمده است.

متن کامل




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید