معنا‌شناسی نامه‌های رزمندگان ایرانی جنگ ایران‌وعراق در قاب یک پژوهش

معنا‌شناسی نامه‌های رزمندگان ایرانی جنگ ایران‌وعراق در قاب یک پژوهش

«جنگ‌نگاری؛ زیبایی‌شناسی و معنا‌شناسی نامه‌های رزمندگان ایرانی جنگ ایران و عراق»، عنوان یک مقاله پژوهشی است که به مطالعه ابعاد زیبایی‌شناسی و معناشناسی نامه‌های رزمندگان از منظر انسان‌شناسی هنر می‌پردازد.

این مقاله که ازسوی طیبه عزت‌اللهی‌نژاد (عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات) به نگارش درآمده، ضمن اشاره به خلأ مطالعاتی در زمینه بررسی نامه‌های رزمندگان در حوزة انسان‌شناسی هنر، بیش از ۵۰ نامه از رزمندگان را مورد مطالعه قرار داده است و نتیجه می‌گیرد بعد زیبایی‌شناسی تصاویر و نوشتارهای چاپی نامه‌ها در راستای تولید و بازتولید گفتمان غالب جنگ است که اغلب نمایشی از هویت‌های مکانی، دینی، سیاسی و ملی‌ هستند.

به استناد این پژوهش، معناشناسی تصاویر و نوشتارها نشان می‌دهد که گفتمان غالب جنگ، توجه خاصی به هویت دینی دارد و همچنین تلاش برای ایجاد همذات‌پنداری با وقایع صدر اسلام به‌ویژه جنگ‌های آن دوران با جنگ ایران و عراق در ابعاد زیبایی‌شناسی و معناشناسی نامه‌ها مشهود است.


مطابق این نوشتار، گفتمان غالب من و دیگری در معناشناسی متن و نوشتار نامه‌های رزمندگان به دو قطب مخالف من مسلمان و دیگری، دشمن کافر، در حال تولید و بازتولید است.

این مقاله در نشریه «جامعه‌شناسی هنر و ادبیات» ویژه پاییز و زمستان ۹۹، منتشر شده است.

گفتنی است پیشتر درخصوص موضوع این مقاله نیز نشستی تخصصی در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شده است.


مشاهده مقاله




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید