نگاهی بر نسل z و استفاده از رسانه‌های اجتماعی

نگاهی بر نسل z و استفاده از رسانه‌های اجتماعی

در ادبیات جهانی از نسل زد به عنوان نسل مهاجرین به شبکه‌های اجتماعی یاد می‌شود که در فضای دیجیتال تولد شده و رشد یافته‌‍اند.

اعضای نسل زد، ۱۴ تا ۲۵ ساله‌هایی هستند که نسبت به نسل‌های گذشته آگاه‌تر هستند و تمایلات بیشتری برای ارتباط و تعامل از طریق سایت‌های اجتماعی آنلاین با مردم دارند.

ویژگی خاص نسل زد که آن را از نسل‌های قدیمی متمایز می‌کند، تأثیر عمیق رفتاری آن‌ها از فناوری است که این مسأله توجه کمپانی‌های بزرگ و حتی دولت‌ها را به خود جلب کرده است.

صرف‌نظر از نقش نسل زد به عنوان مشتری، جنبه مهم دیگر برای سازمان‌ها، نقش آن‌ها به عنوان نیروی کار است. مدیریت مشتری در درجه اول، در بسیاری از سازمان‌ها توسط اعضای این نسل جدید فرماندهی می‌شود. بنابراین دولت به یک بینش عملی نیاز دارد که چگونه بهترین استراتژی را در مورد استفاده نسل زد از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی در برنامه‌ها و سیاست‌ها داشته باشد.


براساس سرشماری‌ها درصد قابل توجهی از جمعیت کشور ما در نسل زد قرار دارند و این نشان می‌دهد که شناخت روحیات آن‌ها، توجه به نیازها و تمایلات‌شان و فهم الگوی استفاده آن‌ها از شبکه‌های مجازی، گامی مهم در حکمرانی است که برای این کار، تحقیات و پژوهش‌های زیادی موردنیاز است.

آنچه که ذکر آن رفت، گزیده‌ای از تحلیل «اداره تحلیل و تولید محتوای» معاونت ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور در خصوص مقاله منتشرشده فصلنامه دانش آینده‌پژوهی رسانه با عنوان «استفاده نسل زد از رسانه‌های اجتماعی» بود که در تابستان ۱۴۰۰ منتشر شده است.

توصیه نویسندگان این تحلیل، تشویق تصمیم‌گیرندگان و سیاستگذاران برای به رسمیت شناختن نسل زد و به کاربستن نوعی از حکمرانی در فضای مجازی است که نیازها و ارزش‌های این نسل را محترم شمرده باشد.




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید