بازخوانی یک کتاب:

فرهنگ اتصال؛ تاریخ انتقادی رسانه‌های اجتماعی

فرهنگ اتصال؛ تاریخ انتقادی رسانه‌های اجتماعی

کتاب «فرهنگ اتصال» به تاریخ انتقادی رسانه‌های اجتماعی می‌پردازد. این کتاب را یوزه فن دایک ( استاد دانشگاه آمستردام) نوشته و حسین حسنی (عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات) آن را ترجمه کرده است.

کتاب «فرهنگ اتصال» مشتمل بر 328 صفحه است و در هشت فصل تدوین شده است: «مهندسی اجتماع گروی در فرهنگ اتصال»، «پیاده‌کردن پلتفرم‌ها، سوارکردن اجتماع گروی»، «فیسبوک و ضرورت به اشتراک‌گذاری»، «توییتر و تناقض دنبال‌کردن و موضوع روزکردن»، «فلیکر بین اجتماع‌ها و تجارت»، «یوتیوب: اتصال صمیمانه بین تلویزیون و به اشتراک‌گذاری ویدیو»، «ویکی پدیا و اصل بی‌طرفی» و «اکوسیستم رسانه‌های متصل‌کننده: محصورشدن، حصارکشیدن و اجتناب‌کردن» عناوین فصول این کتاب است.

به زعم نویسنده، این کتاب مبنای تئوریک خوبی دارد و تا سال‌های آینده می‌تواند برای کسانی که در حوزه رسانه‌های اجتماعی پژوهش می‌کنند، گره‌گشا باشد. کتاب فرهنگ اتصال این ادعا را مطرح می‌کند که طی یک دهه گذشته، زندگی شخصی و حرفه‌ای آدم‌ها به تدریج با پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی انباشته شده است. پلتفرم‌هایی همانند فیسبوک، یوتیوب، ویکی‌پدیا و بسیاری از رسانه‌های دیگر به افراد امکان می‌دهند که از طریق به اشتراک‌گذاری محتوای ارتباطی و ابزار خویشتن، ساختن مسیرهای شغلی و لذت‌بردن از زندگی‌های اجتماعی آنلاین [با دیگران] اتصال برقرار کنند. در واقع، حضور گسترده پلتفرم‌ها افراد را بر می‌انگیزد تا بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و حرفه‌ای خود را به این محیط‌های آنلاین منتقل کنند.


در بخشی از کتاب «فرهنگ اتصال» آمده است: اصطلاح‌های کلیدی که برای توصیف کارکردهای رسانه‌های اجتماعی به کار می‌روند همانند اجتماعی، همکاری و دوستان مشابه، زبان جمعی انگاره‌های آرمان شهری اولیه از وب به منزله فضایی است که به‌طور ذاتی فعالیت اجتماعی را ارتقا می‌دهیم. در واقعیت، معناهای این واژگان به شکلی فزاینده از سوی فناوری‌های خودکاری شکل می‌گیرند که روابط اجتماعی انسان را هدایت می‌کنند؛ بنابراین اصطلاح رسانه‌های متصل‌کننده ممکن است بر رسانه‌های اجتماعی قابل ترجیح باشد. آنچه ادعا شده که «اجتماعی» است درواقع نتیجه درون‌دادی انسانی است که از طریق برون‌داد یارانه‌ای شکل می‌گیرد و بالعکس ترکیبی فنی- اجتماعی که به سختی می‌توانیم بگوییم اجزای آن از هم جدا هستند.

به استناد این کتاب جای شگفتی نیست که ظهور سریع رسانه‌های اجتماعی سبب ایجاد بن‌بست بین کارشناسان رسانه‌های اجتماعی و منتقدان سرسخت در محافل دانشگاهی شده است. علمای اجتماعی و روزنامه نگاران معتقدند رسانه‌های اجتماعی حوزه خصوصی جدیدی را گشوده‌اند یا دست‌کم امکان انجام‌دادن یک آزمایش هیجان‌انگیز برای آمیختن امر عمومی و امر خصوصی را فراهم کرده‌اند.

کتاب «هنر اتصال،  تاریخ انتقادی رسانه های اجتماعی» با قیمت 50000 تومان از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است.


نشست نقد این کتاب






برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید