گزارش سیاستی «کودکان و اینترنت» منتشر شد

گزارش سیاستی «کودکان و اینترنت» منتشر شد

گزارش سیاستی «کودکان و اینترنت: چارچوب‌های تدوین بسته‌های سیاستی» نوشته اسماعیل یزدان‌پور ازسوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.

با توجه به پیامدهای گستردۀ فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و آموزشی اینترنت، این گزارش تلاش می‌کند به این سوالات پاسخ دهد که آیا اینترنت همان‌طور که زندگی بزرگ‌سالی را دگرگون کرده، به همان میزان بر زندگی کودکان هم اثر داشته است؟ دولت و دستگاه‌های متولی مدیریت دسترسی کودکان و نوجوانان به اینترنت باید چه سیاست‌ها و برنامه‌هایی را اتخاذ و پیگیری کنند؟ و اصول راهبردی برای کنش در این عرصه چگونه کشف و کاربردی می‌شود؟

نویسنده در این بررسی سعی کرده پس از بیان مسئله، پاسخ پرسش‌های طرح‌شده را ذیل عناوین سیاست‌های فعلی و زیرساخت‌های اجرایی آن در ایران، بررسی سیاست‌های سازمان‌های جهانی، اصول تدوین سیاست‌ها در حوزه اینترنت و کودک، پیش‌نیازهای مفهومی برای تدوین سیاست‌ها و پیشنهادها برای تدوین بسته‌های سیاستی، ارائه کند.

او پس از بررسی سیاست‌های موجود در حوزه اینترنت و کودکان، نقاط قوت و ضعف آن را برمی‌شمارد که از جمله نقاط مثبت این سیاست‌ها می‌توان به مواردی چون تأکید بر تعریف بومی و فرهنگی از مسئله در سیاست‌های جاری، تأکیدی بر پژوهش و شناسایی درست ابعاد و پیامدهای اینترنت، تأکید بر جامعه، نیروهای نخبه و کنشگران انسانی، اعلام آمادگی زیرساخت‌ها برای فعال‌شدن در این حوزه و در اختیار قرار دادن ظرفیت‌های سازمانی خود، اشاره کرد.


تداخل وظایف و مسئولیت‌ها و تعارض منافع با وجود نهادهای موازی هم در عرصۀ سیاست‌گذاری و هم در عرصۀ اجرا، نبودِ توجه به تجربه‌های زیستۀ کودکان و نوجوانان، ضعف در تعریف ساختارهای اجرایی، نهادهای مسئول و متولی، و نیز عدم توجه به مسئلۀ تعریف شاخص‌ها و معیارهایی برای ارزیابی نیز، ازجمله نقاط منفی این حوزه هستند.

پژوهشگر در پایان این گزارش، برخی از مهم‌ترین اصول تدوین رابطۀ کودکان و نوجوانان با فضاهای سایبری را شناسایی و ارائه کرده است که از آن جمله می‌توان به عناوینی چون حضور حداکثری تمامی ذی‌نفعان در تدوین برنامه‌های سیاستی، تعریف اینترنت به‌مثابۀ ‌صورت‌بندی جدید اجتماعی، تعریف اینترنت به‌مثابۀ یک رخداد فرهنگی و اجتماعی، توانمندسازی یک کلیدواژۀ بنیادین، بازاندیشی دسترسی بچه‌ها به اینترنت در مدرسه، توجه به محتواهای مناسب کودکان و نوجوانان، با تأکید بر استفادۀ حداکثری از نویسندگان و پدیدآورندگان آثار کودک و نوجوان و حق حفاظت از اطلاعات، اشاره کرد.




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید