بدون اخلاق آب، امکان سیاستگذاری در حوزه آب وجود ندارد

بازخوانی یک کتاب
بدون اخلاق آب، امکان سیاستگذاری در حوزه آب وجود ندارد

منطق ساختاری کتاب اصول اخلاق آب از جهان‎‌بینی‌های گسترده‌‎تر در مورد زمین، جایگاه ما در آن و همچنین آب نشات می‎‌گیرد. کتاب اصول اخلاق آب نوشته پیتر، جی براون و جرمی، جی اشمیت و ترجمه مینا داورانی است که در سال ۱۳۹۶ توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است.

با افزایش استفاده از منابع آبی در جهات مختلف اعم از کشاورزی، انرژی و مصارف شهری، انسان با دو واقعیت رو به رو گردید، نخست آنکه منابع آبی جدید به طرقی مختلف و متکثرتر از گذشته در دسترس انسان قرار گرفته و در درجه دوم، این مسئله بیش از پیش به چشم آمده که این منابع مانند همه منابعی که تا پیش از این در جهان وجود داشته‎اند، در صورت مصرف بی‎رویه روزی از بین خواهند رفت. در واقع افزایش نیاز به آب، از آشامیدن صرف به انواع کاربری‎ها در نهایت محدودیت‎ها و سقف وجودی آب را بیش از پیش برای بشریت آشکار ساخت. اصول اخلاقی وضع شده درباره آب نیز، نتیجه ملاحظاتی از این دست هست، مباحثی که بحث مسولیت شخصی و گروهی را در برابر این منبع محدود در برمی‎گیرند و مسائلی مانند مدیریت منابع آب، صرفه جویی و اخلاق آب را در دستورکار داد. به هر حال اصول اخلاقی آب پاسخی به مسائل و ملزومات آب و بحران آب در زمان معاصر است، زمانی که ذخیره‎سازی و انباشت و توزیع آب به یک مسئله انسانی تبدیل شده است و قیمت و مصرف آن به محل پرسش تبدیل کرد.

به نظر نویسندگان این کتاب سئوالات حول آب ذاتاً اخلاقی هستند. براون و اشمیت، ضمن انتقاد از رویکرد تجربی به آب نشان می‎دهند که همه رویکردهای مدیریت آب، صرف نظر از نوع رویکردشان بر پایه مفروضات فرهنگی و قضاوت‎های ارزشی شکل گرفته‎اند. این کتاب دارای شش فصل است که در هر شش فصل مباحثی درباره رویکردهای فکری متفاوت درباره ارتباط بین آب و جوامع انسانی را مورد توجه قرار داده است: از سودمندگرایی (Utilitarianism )  و اکوفمنیسم تا عقاید و ادیانی مانند هندویسیم، مسیحیت و اسلام تشریح شده‎اند. هر بخش کتب توسط یک مقاله مقدماتی اصلی نوشته شده توسط ویراستاران تنظیم شده است.


کتاب اصول اخلاقی آب به خوانندگان کمک می‎کند تا تأثیر جنبه‎‌ها و چشم‎‌اندازهای اخلاقی متنوع را در هدایت غیرمستقیم سیاست‎های کلان حول آب را درک کنند. به عبارتی کتاب رویکردی بین‌رشته‌ای به مسئله آب دارد و تلاش دارد بحران آب را از مناظری گوناگون در اختیار مخاطبان قرار دهد. آنها با ارائه برخی واقعیت‌‎ها و داده‎‌های میدانی چشم‎اندازی تاریخی فرهنگی به کار خود داده‌اند و از خلال این تنوع، نشان می‎دهند که فرهنگ و کنشگری ما تا چه میزان در بهبود یافتن وضعیت می‎تواند موثر باشد.

براون و جرمی اشمیت با نوشتن این کتاب سه چشم‎انداز مهم را به مخاطبان ارائه داده‎اند. در درجه نخست نویسندگان این کتاب یک مجموعه فوق‌العاده از چشم‌‎اندازها و دیسپلین‎های متنوع را گردآوری کرده‌اند، که هر یک از آنها به طرقی مسائل مهمی درباره اصول اخلاقی آب بیان می‎دارد. در درجه دوم، نویسندگان مقاله یک چارچوب فکری درباره اخلاق آب فراهم کرده‎اند و و در چند بخش موضوعی مختلف یعنی حق حاکمیت و دعاوی انسانی بر آب،۲) سودمندگرایی، ۳) آب به عنوان منبع اجتماعی، ۴) آب: ثروت مشترک زندگی و ۵) اخلاق در سیستم‎های پیچیده به تشریح آن پرداخته اند. در درجه سوم نویسندگان این کتاب، در تلاشند تا اخلاق را در مدیریت منابع پایدار آب به شکل عملی پیاده سازند و این امر یعنی تاکید بر حیثیت عملی، که این امر سومین خدمت نویسندگان به مسئله آب است. از این طریق می‎توان دریافت که هدف از نوشتن این اثر، به وجود آوردن یک دست‌نوشته برای دانشجویان نیست بلکه کتاب اهداف عملی را نیز تعقیب می‎نماید. به عنوان فلاسفه، نویسندگان مقاله در تلاشند تا مدیران آبی، محققان، سیاستگذاران و فعالان را با مسائل اخلاقی درگیر کنند.

در بخش مقدمه، اشمیت مسئله اخلاق را برای مخاطبان تشریح می‎ کند. از خلال مطالب ارائه‌شده می‎توان به این امر پی برد که مباحث مطرح شده به نظر بیشتر با مباحث سیاست‎های آب (و نه فلسفه) آشنا و مرتبط هستند. اشمیت اخلاق آب را چارچوب‎های هنجاری می‎داند که بر کنش‎های ما به روی آب تاثیر می‎گذارند. اشمیت معتقد است که بدون اخلاق آب، امکان سیاستگذاری در حوزه آب وجود ندارد چرا که هر چارچوب تصمیم‎گیری به قضاوت‎های ارزشی وابسته است که به آنها در حل مسائل کمک می‎‌ نماید. مسئله تاثیرگذاری قضاوت‎های اخلاقی بر مدیریت آب در عمل، تم اصلی این کتاب را تشکیل می‎دهد.


پی‌نوشت: این یادداشت توسط رسول محسن‌زاده تهیه و پیشتر در سایت انسان‌شناسی و فرهنگ منتشر شده است.




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید