کتاب «جامعه‌شناسی شعارهای انقلاب اسلامی ایران» نقد می‌شود

به‌مناسبت چهل‌وسومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی
کتاب «جامعه‌شناسی شعارهای انقلاب اسلامی ایران» نقد می‌شود

کتاب «جامعه‌شناسی شعارهای انقلاب اسلامی ایران»، چهارشنبه 4 اسفند ۱۴۰۰، ساعت 10 با حضور عماد افروغ، علی مرشدی‌زاد و  محمدحسین پناهی (نویسنده کتاب) نقد و بررسی می‌شود.

این برنامه که به‌مناسبت چهل‌وسومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و با همکاری موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران برگزار می‌شود، به صورت زنده از نشانی https://www.skyroom.online/ch/ricac/research  قابل مشاهده است.


کتاب «جامعه‌شناسی شعارهای انقلاب اسلامی ایران» دستاورد پژوهش انجام‌شده توسط محمدحسین پناهی در دانشگاه علامه طباطبایی و سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی در سال 1377 است. این کتاب در سال 1387 از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان پژوهش فرهنگی برگزیده سال معرفی شد. 

این اثر در 1391 با ویرایش جدید تجدید چاپ شد.  به استناد این کتاب «هر انقلابی دارای شعارهایی برخاسته از ایدئولوژی انقلاب و ایمان و آمال و احساسات عمیق و انقلابی توده‌ها است، تودهایی که شعارها را با خون خود فریاد می‌کنند. این شعارها بیانگر نگرش ایدئولوژیک انقلاب، انقلابیون و توده‌های انقلابی نسبت به وضع موجود، هدف‎‌ها و ویژگی‌های نظام آرمانی و نحوه انتقال جامعه از وضع موجود به وضع آرمانی است. از این رو است که شعارهای هر انقلاب از میراث‌ها و اسناد گرانبهای آن و از مهم‌ترین منابع مطالعه فرایند انقلابی، ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب، دوستان و دشمنان انقلاب و ارزیابی میزان موفقیت آن است. 

همچنین، شعارهای انقلابی از نظر معرفتی نیز حائز اهمیت فراوانی است. نظر به اینکه شعارهای انقلاب پابه‌پای انقلاب پیش می‌روند، همه رویدادهای مهم فرایند انقلاب را، از وضعیت رژیم پیشین گرفته تا چگونگی سرنگونی آن و شرایط پس از سرنگونی و چگونگی شکل‌گیری نظام جدید و اهداف و آرمان‌های انقلابیون، در برداشته و نمایانند. بدین سبب شعارهای انقلابی برای جامعه‌شناسان انقلاب از ارزنده‌ترین منابع مطالعه و تجزیه و تحلیل ابعاد مختلف پدیده انقلاب به شمار می‌روند».



برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید