در رونمایی از کتاب نظریه هنجاری مقبول مشروع مطرح شد؛

رسانه‌های جمهوری اسلامی باید در حوزه عمومی کار کنند

رسانه‌های جمهوری اسلامی باید در حوزه عمومی کار کنند

آیین رونمایی از کتاب نظریه هنجاری مقبول مشروع همراه با تودیع و معارفه رئیس پژوهشکده ارتباطات پژوهشگاه سوم خرداد 1401 در پژوهشگاه برگزار شد. در برنامه رونمایی از این کتاب، داوود نعمتی انارکی به اهمیت این کتاب پرداخت و گفت: نظریه مطرح شده در کتاب دکتر خجسته جای بحث دارد و باید درباره آن گفتگو کرد. 



این نظریه هم پایه علمی دارد و هم به مدلی که مطرح می‌کند، نگاه عینی دارد. مدل رسانه‌ای ما باید متناسب با ایدئولوژی ما باشد. قید مشروع بودن نیز که در عنوان کتاب درج شده به اندیشه دینی ما برمی‌گردد. فکر می‌کنم رویکرد علمی این کتاب نسبت به رویکرد دینی آن بالا باشد زیرا مقبول را ابتدا آورده و قبل از مشروع قرارداده است. این کتاب منبع خوبی برای پژوهشگران ارتباطات در بحث نظریه‌های هنجاری است.


افسانه مظفری، دانشیار ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی نیز گفت: همینطور که در این کتاب مطرح شده ما به طور کلی درک درستی از هنجار رسانه نداریم. رسانه‌های جمهوری اسلامی و رسانه ملی به طور کلی از نظریه هنجاری در نظریه‌های غیربومی استفاده نمی‌کند و راهکار ویژه‌ای برای خود دارند. چه خوب است که ما از نظریه  ارائه شده در این کتاب استفاده کنیم. اینکه ما توانسته‌ایم نظریه‌ای را بومی کنیم و صرفاً به‌دنبال نظریه غربی نباشیم، بسیار جالب توجه است.


ظهیر احمدی، نویسنده کتاب نیز ایده اصلی کتاب را از آن دکتر خجسته دانست و گفت تلاش کردم این ایده را در کتاب تفصیل کنم.

اسماعیل رمضانی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر معاون اول رئیس جمهور نیز در سخنانی با اشاره به حادثه آبادان گفت: در بحران‌های متعددی که در کشور داریم، متاسفانه رسانه‌های ما از این چالشها سربلند بیرون نمی‌آیند؛ چه در عرصه رادیو و تلویزیون و چه در عرصه فضای مجازی که چالش سخت‌تری داریم. و علی‌رغم همه تلاشها و همه این دانش ارتباطاتی که داریم و همه تلاشهایی که در دانشکده‌های ارتباطات و رسانه‌ای می‌شود ما در عرصه میدان متاسفانه دچار مشکلات عدیده و فراوان هستیم و روز‌به‌روز به آن اضافه می‌شود. هنوز میان آنچه در دانشگاه‌ها و محافل آکادمیک اتفاق می‌افتد با آنچه در میدان و عرصه رسانه‌ها داریم، تفاهم درستی وجود ندارد. یا محافل آکادمیک و استادان ما از عرصه میدان خبری ندارند یا تجربه‌های کمتری دارند و در اجرا نیستند و بالعکس در عرصه میدان هم تجربیات آکادمیک یا علمی و اصولی وجود ندارد. این تفاهم هنوز در جامعه علمی و رسانه‌ای کشور شکل نگرفته است. همین امروز چالش بزرگی که در حادثه آبادان داریم عکس جنازه‌هایی است که منتشر می‌شود و این از غیرحرفه‌ای‌ترین و بی‌اخلاق‌ترین کار رسانه‌ای است که ممکن است گاهی از طرف رسانه‌های رسمی ما هم انجام ‌شود. این چالش‌ها باید جایی به آنها پاسخ داده شود و آموزش داده شود. یکی از جاهایی که می‌تواند این کار را بکند این پژوهشگاه است به‌دلیل اینکه هم در وزارت فرهنگ و در حوزه رسانه حضور دارد و هم استادان بزرگی هستند که می‌توانند این دو را به هم نزدیک کنند.


حسن خجسته نویسنده اول کتاب نیز در سخنانی به اهمیت آموزش فعالیت در عرصه رسانه اشاره کرد و گفت: ما در این کتاب هنجار حاکم بر رفتار مردم را استخراج کرده‌ایم. وی به عنوان کتاب نیز اشاره کرد و گفت: ما مقبول را پیش از مشروع آوردیم زیرا معتقدیم رسانه‌های جمهوری اسلامی باید در حوزه عمومی کار کنند. حوزه عمومی، عامه مردم باید مقبول باشد.


 در پایان این مراسم از کتاب نظریه هنجاری مقبول مشروع رونمایی شد.



برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید