پس از تصویب در شورای پژوهشی؛

اولویت‌های پژوهشی ۴ ساله پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات اعلام شد

اولویت‌های پژوهشی ۴ ساله پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات اعلام شد

اولویت‌های پژوهشی ۴ ساله پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات پس از تصویب در شورای پژوهشی پژوهشگاه اعلام شد. 

بنا به اعلام روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات این اولویت‌ها پس از بحث و بررسی در شورای پژوهشی پژوهشگاه تعریف و تصویب شده است. 

پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات (که از سه پژوهشکده فرهنگ، هنر و ارتباطات و دو مرکز طرح‌های ملی و مرکز رصد فرهنگی کشور تشکیل شده) به عنوان بازوی پژوهشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و پژوهشگاه معین نظام حکمرانی فرهنگی کشور در دوره جدید خود تلاش خواهد کرد تا پژوهش‌های داخلی و میهمان و منشورات علمی خود را تا حد ممکن بر اساس برنامه پژوهشی از پیش اندیشیده شده پیش بَرد. 

این اولویت‌های پژوهشی حاصل تقاطع برنامه تحولی دولت سیزدهم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه فرهنگ و هنر، نیازهای روز حکمرانی فرهنگی کشور، تحولات فرهنگی و اجتماعی روز جامعه ایرانی و استعداد اعضای هیات علمی و پژوهشگران وابسته است. این برنامه پژوهشی که موضوعات مختلف را در سه میدان تحلیلی ۱-جامعه و حوزه عمومی، ۲- حکمرانی و دولت و ۳- اقتصاد و بازار مورد بررسی قرار می‌دهد و در کنار مساله‌شناسی و آسیب‌شناسی فرهنگی و اجتماعی خود در تلاش است تا با بازخوانی ظرفیت‌های تاریخی تمدنی اجتماعی، فرهنگی و هنری جامعه ایرانی زمینه های بهره‌برداری از این ظرفیت ها را نیز مورد توجه قرار دهد.


اولویت‌های موضوعی پژوهشکده فرهنگ 

۱-۱. جامعه و فرهنگ عمومی:

 ۱.۱.۱. حق و فرهنگ 

  • با تأکید بر حق خانواده، حق سنت‌ها و ارزش‌ها و نهادهای تاریخی ایران در مقابل تعریف فردگرایانه از فرهنگ

 ۱.۱.۲. تاریخ و فرهنگ

  • با تأکید بر تاریخ اجتماعی و فرهنگی نهادهای ریشه‌دار جامعه ایرانی از جمله زبان و ادبیات فارسی، خانواده، مذهب و نهادها و فضاهای وابسته به آن‌، آیین‌های ملی و مذهبی، جماعت‌واره‌های فتوتی و پهلوانی، نهادهای میانجی صنفی و دیوانی، سنت‌های یاریگرانه اجتماعی، فرهنگ حماسه و مقاومت و...

 ۱.۱.۳. فرهنگ درگستره فراملی

  • با تأکید بر ظرفیت‌های فرهنگی و هنری فراملی ایران در گستره ایران فرهنگی و جهان اسلام با تأکید بر افغانستان و آسیای میانه، قفقاز، آناتولی و بالکان، شبه قاره، شرق آفریقا، چین و روسیه در حوزه‌های زبان و ادبیات، هنر و معماری، مذهب و...

۱.۱.۴. مردم و فرهنگ (‌فرهنگ عمومی)

  • ۱- نقد روایت‌های نظری از جامعه ایرانی (با تأکید بر ‌نقد رویکردهای شرق‌شناسانه و استعماری از جامعه ایرانی از جمله استبداد ایرانی، جامعه کژمدرن و...)
  • ۲- مطالعه و ارزیابی سواد فرهنگی ایرانیان (با تأکید بر ‌سواد تاریخی، سواد ادبی، سواد رسانه‌ای، سواد هنری و سواد فرهنگ‌شناختی)‌
  • ۳- مطالعه و بررسی ساختارهای جهت‌دهنده فرهنگ عمومی (با تأکید بر ‌سیاست‌های اقتصادی، بروکراسی، پلتفرم‌های آنلاین، توسعه شهری، سیاست‌های مسکن و معماری)
  • ۴- نقد و بررسی شاخص‌های ارزیابی فرهنگ عمومی (بررسی شاخص‌ها در پیمایش‌های ملی و حوزه‌های فرهنگ عمومی:‌ فرهنگ اقتصادی، فرهنگ محیط زیستی، فرهنگ زیستی(طب و تغذیه و ورزش)، فرهنگ سیاسی، فرهنگ شهروندی، فرهنگ ترافیکی و...)
  • ۵- سنجش فرهنگ عمومی در مصرف فرهنگی و ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان (با تأکید فرهنگ اقتصادی، خانواده، فرهنگ سازمانی و...)
  • ۶- بررسی شکاف‌های فرهنگی و عوامل موثر بر آنها (‌فرهنگ رسمی و غیررسمی، فرهنگ طبقاتی و...)
  • ۷- مطالعه روندهای شاخص‌های فرهنگ عمومی در ایران

۱.۱.۵.  آمایش فرهنگی ایران  

  • ۱- آمایش ‌مردم‌شناختی فرهنگ: (اقلیم‌های فرهنگی ایران)
  • ۲- آمایش جامعه‌شناختی فرهنگ: (مصرف فرهنگی، ‌سواد فرهنگی، ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان)
  • ۳- آمایش ظرفیت‌ها و سرمایه‌های نمادین: (‌شخصیت‌های برجسته تاریخی ملی و مذهبی، حافظه تاریخی، ظرفیت‌های فرهنگی فراملی منطقه‌ای و...)‌
  • ۴- آمایش ظرفیت‌های علمی آموزشی (در حوزه فرهنگ و هنر و ارتباطات)‌
  • ۵- آمایش کالبدها و فضاهای فرهنگی و هنری
  • ۶-آمایش صنایع و مشاغل فرهنگی در ایران

۱.۱.۶. فرهنگ  و خانواده 

  • با تأکید بر ازدواج، فرهنگ جنسی، جمعیت و فرزند‌آوری، تربیت

۱.۱.۷. فرهنگ  و زبان

  • توانش زبانی در اقلیم‌های فرهنگی
  • تاثیرات متقابل زبان و فرهنگ روزمره

۱-۲. حکمرانی فرهنگی:

۱.۲.۱. دولت  و فرهنگ

  • بررسی رویکردهای نظری به ‌سیاستگذاری فرهنگی در ایران،
  • بررسی گفتمان‌های فرهنگی دولت‌های جمهوری اسلامی،
  • تبعات فرهنگی و اجتماعی برنامه‌های توسعه دولت‌ها،
  • صورت‌بندی تجربیات سیاستگذاری در ایران

۱.۲.۲. سازمان  فرهنگی و مدیریت فرهنگ

  • مطالعه و بازاندیشی در ساختارهای اداره و مدیریت فرهنگ در ایران
  • فرهنگ و بروکراسی، تجربه و ایده‌های مدیریتی در سازمان‌های فرهنگی در ایران،
  •  شاخص‌های ارزیابی فرهنگی و اجتماعی تولیدات فرهنگی در ایران،
  • شاخص‌های ارزیابی گروه‌های مولد کالاها و خدمات فرهنگی

۱.۲.۳. توسعه  و فرهنگ

  •  مطالعه شاخص‌ها و نظام‌نامه پیوست فرهنگی و اجتماعی

۱.۲.۴. عدالت  و فرهنگ:

  • ‌شاخص‌های عدالت فرهنگی و ارزیابی آن در تخصیص‌منابع

۱.۲.۵. فرهنگ  و مشارکت:

  • مشارکت‌دهی بیشتر مردم در تولید فرهنگی

۱.۲.۶. دیپلماسی  فرهنگی:

  • تجربیات موفق دیپلماسی فرهنگی در ایران و جهان
  • ظرفیت‌های مغفول دیپلماسی فرهنگ


۱-۳. تکنولوژی و اقتصاد فرهنگ:

۱.۳.۱. فرهنگ و اقتصاد:

  • نقد و بررسی نظریه‌های اقتصاد فرهنگ،
  • بررسی انتقادی سیاست‌های اقتصاد فرهنگ در دولت‌ها،
  • کالایی‌شدن فرهنگ در ایران و تبعات و پیامدهای آن،
  •  اقتصاد سیاسی تولید فرهنگ در ایران

۱.۳.۲. فرهنگ و تکنولوژی:

  • آینده‌پژوهی تکنولوژی‌های جدید در تولید فرهنگی در حوزه کتاب و آموزش و...
  • تاثیرات تکنولوژی‌ها و پلتفرم‌های جدید فرهنگی بر فرهنگ عمومی (فرهنگ مطالعه، فرهنگ اجتماعی و ...)‌
  • تبعات فرهنگی و اجتماعی پلتفرم‌های بزرگ‌ اقتصادی و خدماتی

۱.۳.۳ . آمایش اقتصادی فرهنگ:

  • آمایش صنایع خلاق و مشاغل فرهنگی

۱.۳.۴. اصناف فرهنگی:

  • تاثیرات عصر دیجیتال بر اصناف فرهنگی

 

۲. اولویت‌های موضوعی پژوهشکده هنر

۲.۱. هنر در عرصه اجتماعی

۲.۱.۱. هنر و انقلاب

  • ‌تاثیرات متقابل هنر و انقلاب اسلامی (‌با تأکید بر شعر و ادبیات، گرافیک، موسیقی و...)
  • تطورات هنر انقلاب در ۴ دهه اخیر
  • زیبایی شناسی هنری بعد از انقلاب
  • بررسی آثار مثالواره‌های هنر انقلاب
  • هنر مقاومت

۲.۱.۲. هنر و جامعه

  • ارزیابی و رصد سواد و ذائقه هنری ایرانیان
  • تطورات ذوق هنری در ایران معاصر
  • جامعه‌شناسی تولید و توزیع و مصرف هنری
  • بازنمایی مسائل و آسیب‌های اجتماعی در هنر
  • خوانش پسااستعماری از هنر معاصر ایران

۲.۱.۳.  هنر و سبک زندگی

  • هنر و سبک پوشش
  • هنر و زندگی شهری

۲.۱.۴. هنر و تاریخ ایران

  • تاریخ فرهنگی و اجتماعی هنرهای سنتی و مثالواره های تاریخی آن با تأکید بر نقاشی و ‌نگارگری، خوشنویسی، معماری، موسیقی، فرش، تعزیه و نقالی

۲.۱.۵. هنر در عرصه فراملی:

  • هنر مقاومت و پسا استعماری

۲.۱.۶. دین، اخلاق و معنویت  در هنر

  • تعهد اخلاقی و اجتماعی هنر معاصر در ایران
  • مبانی و شاخص‌های هنر دینی
  •  بررسی آثار برجسته در هنر دینی
  • مسائل فقه هنر و...

۲.۱.۷. هنر و عصر دیجیتال

  • تاثیرات دیجیتالی‌شدن هنر
  •  تاثیرات پلتفرم‌های جدید بر هنر

۲.۱.۸. جریان‌های هنری ایران  امروز

  • جریان‌شناسی میدان‌های هنری ایران (‌نشریات، جشنواره‌ها، گالری‌ها، محافل و انجمن‌های هنری سنتی، مدرن و پست مدرن)‌

۲.۱.۹. شاخص‌های ارزیابی  تولید هنری

  • ملاک ‌ها و شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی حمایت دولتی از تولیدات هنری

 ۲.۲. حکمرانی هنر

۲.۲.۱. هنر و سیاست

  • گفتمان‌های سیاست‌گذاری هنر در ایران،
  • صورت‌بندی تجربیات سیاست‌گذاری هنر در ایران،
  • تجربه‌نگاری نهادهای سیاست‌گذاری هنر
  • تجربه‌نگاری و ارزیابی جشنواره‌ها و جایزه‌های هنری در ایران
  • عدالت در تولید، توزیع و مصرف هنری

۲.۲.۲. هنر و سبک زندگی

  • سیاست‌های پرورش ذوق هنری عامه
  • سیاست‌های آموزش‌ هنر (‌آکادمیک و آزاد)‌
  • سیاست‌های افزایش مشارکت‌های مردمی در تولید و توزیع هنری
  • سیاست‌های هنر در توسعه کالبدی (‌توسعه شهری و ...)

۲.۲.۳. هنر  و سازمان

  •  مطالعه نهادهای مدیریت هنری
  • صورت‌بندی ایده‌ها و تجربیات مدیریت سازمان‌های هنری

۲.۲.۴. هنر  و بوم ایران:

  • آمایش عرصه‌های هنری در اقلیم‌های فرهنگی
  • آمایش مراکز آموزشی هنر در اقلیم‌های فرهنگی

۲.۲.۵. دیپلماسی  هنر:

  • مطالعه آثار شاخص جهانی‌شده هنر معاصر ایران
  • مطالعه ظرفیت‌های هنر ایرانی در عرصه بین‌المللی

۲.۳. تکنولوژی و اقتصاد هنر

۲.۳.۱. هنر  و اقتصاد:

  • اقتصاد سیاسی تولید، توزیع و مصرف هنری در ایران معاصر
  • ‌کالایی‌شدن هنر و تبعات فرهنگی و اجتماعی آن
  •  اقتصاد آموزش هنر در ایران

۲.۳.۲. هنر  و تکنولوژی:

  • اقتصاد هنر در عصر پلتفرم‌های تولید، توزیع و مصرف هنری
  • آینده‌پژوهی تکنولوژی‌های هنری
  • تأثیرات و تبعات تکنولوژی‌های جدید هنری (‌VOD، NFT و ...) بر هنر

۲.۳.۳. آمایش  اقتصاد هنر در ایران

  • آمایش کسب و کارهای هنری در ایران
  • ظرفیت‌های هنری در مناطق برای توسعه اقتصادی پایدار


۳. اولویت‌های موضوعی پژوهشکده ارتباطات

 ۳.۱. رسانه‌های جدید و جامعه:

۳.۱.۱. جامعه و رسانه‌های جدید:

  • جامعه‌شناسی تولید، توزیع و مصرف هنری در رسانه‌های جدید
  • تأثیرات و تبعات رسانه‌های جدید در اخلاق و فرهنگ عمومی
  • ارتباطات اجتماعی در رسانه‌های جدید
  • شاخص‌های ارزیابی فرهنگی و اجتماعی در تولیدات رسانه‌ای
  • ارزیابی و سنجش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی در گروه‌های اجتماعی (‌کودکان و نوجوانان،...)
  • نسل‌های جدید و رسانه‌های جدید ( بازی‌های اینترنتی، تیک تاک و ...)

 ۳.۱.۲. رسانه‌های جدید و اخلاق اجتماعی:

  • حق مخاطب در رسانه های جدید
  •  حریم خصوصی در رسانه‌های جدید
  • اخلاق حرفه‌ای در رسانه‌های جدید
  • مسئولیت اجتماعی در پلتفرم‌های رسانه‌ای جدید

۳.۱.۳. فرهنگ شهرت و هواداری:

  • گونه‌های سلبریتی در رسانه‌های جدید
  • سلبریتی‌سازی در رسانه‌های جدید اجتماعی
  • تأثیرات سلبریتی‌گرایی بر تولید فرهنگ و هنر
  • سلبریتی و مرجعیت رسانه‌ای

۳.۱.۳. پلتفرم‌های  جدید و مرجعیت رسانه‌ای:

  • تأثیرات رسانه‌های اجتماعی بر تغییر مرجعیت‌های رسانه‌ای

۳.۱.۴. رسانه و تاریخ:

تاریخ فرهنگی و اجتماعی رسانه‌های سنتی در ایران

۳.۱.۵. روش‌های پژوهش در  رسانه‌های جدید:

  • بیگ دیتا

۳.۲. حکمرانی در رسانه‌های جدید

 ۳.۲.۱. مسائل حکمرانی در فضای آنلاین

  • ‌تنظیم‌گری و رگولاتوری در پلتفرم‌ها و رسانه‌های جدید
  •  شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی ارزیابی محتوایی پلتفرم‌های جدید رسانه‌ای
  • امنیت داده‌ها در رسانه‌های جدید
  • صیانت از حقوق کاربران در رسانه‌های جدید

۳.۲.۲. نهادهای سیاستگذار در  حوزه فضای مجازی:

  • ارزیابی اسناد بالادستی در سیاستگذاری فضای مجازی
  • تجربه‌نگاری نهادهای سیاستگذار و رگولاتور در فضای مجازی (شورای‌عالی فضای مجازی، ساترا و...)
  • تجربه‌نگاری سازمان‌های حاکمیتی در فضای مجازی

۳.۲.۳. جنگ  نرم رسانه‌ای علیه ایران:

  • تکنیک‌های جنگ رسانه‌ای علیه ایران
  • اقتصاد سیاسی رسانه‌های خط مقدم جنگ رسانه‌ای علیه ایران
  • ارزیابی سیاست‌ها و راهبردهای مقابله با جنگ نرم رسانه‌ای

۳.۲.۴. جرائم  رایانه‌ای و دیجیتال جدید

۳.۳. تکنولوژی و اقتصاد در رسانه‌های جدید

۳.۳.۱.آینده‌پژوهی تکنولوژی‌های  جدید ارتباطی:

سرمایه‌داری پلتفرمی:

  • روابط کار در پلتفرم‌های خدماتی آنلاین

۳.۳.۲. اقتصاد پلتفرم‌ها و  رسانه‌های جدید:

  • اقتصاد سیاسی صنایع خلاق رسانه‌ای و پلتفرم‌های جدید رسانه‌ای و خدماتی،
  • تأثیرات پلتفرم‌های خدماتی بر کسب و کارهای سنتی
  • اقتصاد بازی‌های رایانه‌ای آنلاین و آفلاین

۳.۳.۳. فناوری‌های نو و  رسانه‌های جدید ( با تأکید بر ‌هوش مصنوعی، بلاک چین و ..)


برای دریافت اطلاعات بیشتر با مدیریت امور پژوهشی پژوهشگاه (تلفن: 88919188) تماس بگیرید.


برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید