در دومین جلسه «گفتگوهای سیاستگذاری و فرهنگ» بررسی شد:

تحول و تربیت نیروی انسانی در حوزه فرهنگ

تحول و تربیت نیروی انسانی در حوزه  فرهنگ

دومین جلسه از سلسله‌ جلسات «گفتگوهای سیاستگذاری و فرهنگ» با موضوع «تحول و تربیت نیروی در حوزه فرهنگ»، یکشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۱ در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در این جلسه، ایده‌های سیاستگذارانه محمدحسین ساعی (عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس دانشگاه سوره)، حسین عرب اسدی (معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور) و احمد خلیلی (پژوهشگر و فعال فرهنگی) درخصوص «تربیت نیروی انسانی در حوزه فرهنگ» با حضور جمعی از صاحبنظران و فعالان فرهنگی مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

درابتدای این جلسه، قاسم  زائری رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به ضرورت برگزاری این جلسات پیرو تأکیدات وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر نیاز به انسجام‌یابی مجدد ساختار حکمرانی فرهنگی کشور و لزوم اشتراک‌یابی ذهنی مدیران و سیاستگذاران فرهنگی دولت مردمی پس از رخدادها و حوادث اخیر اشاره و ابراز امیدواری کردند نتایج این گفتگو مورد استفاده سیاستگذاران و تصمیم‌گیران حوزه فرهنگ و هنر شود.

در ادامه، محمدحسین ساعی به طرح ایده خود با موضوع «تربیت نیروهای حرفه‌ای و متعهد در حوزه‌های هنر، معماری، فرهنگ و رسانه» پرداخت. وی با اشاره به وضعیت نامناسب در فرآیندهای تربیت نیروی انسانی کشور در حوزه‌های فرهنگ و هنر، نیاز کشور به درانداختن وضعیت جدید را لاجرم دانست و افزود: در طرح «تربیت نیروهای حرفه‌ای و متعهد در حوزه‌های هنر، معماری، فرهنگ و رسانه» سعی شده است تا پس از بررسی وضعیت موجود، راهکار موردنظر  که مستلزم تأسیس یک دانشگاه ویژه در این حوزه‌ها و ایجاد تغییر در زنجیره بلند تربیت نیرو در این حوزه‌هاست، توضیح دهد. وی در ادامه، راهکارها و الزامات اجرایی این دانشگاه را بیان کرد.

حسین عرب اسدی دیگر سخنران این جلسه به الگوی کادرسازی فرهنگی پرداخت و مساله کادرسازی را راهبردی‌ترین چالش، راهکار و مأموریت‌ نیروها و ساختارهای مسئول در عرصه انقلاب اسلامی دانست. وی تأکید کرد در عرصه فرهنگی ناگزیر از یک فکر و اندیشه تربیتی مبنا هستیم که براساس آن، الگوی رشد را طراحی کنیم. معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور محیط اجتماعی و انتظارات مردم به‌عنوان موضوع فرهنگ را در تربیت و کادرسازی حائز اهمیت دانست.


در ادامه این جلسه، احمد خلیلی نیز با اشاره به اغتشاشات پاییز ۱۴۰۱، یکی از مهمترین وجوه این رخداد را جنبه رسانه‌ای آن دانست و تاکید کرد: رصد پیام‌های انبوه تولیدشده جبهه خودی و دشمن در سکوهای انتشار مختلف و متنوع و اثر و آثار آن بر مخاطبان مختلف در تمامی سطوح و لایه‌های جامعه می‌بایست مورد توجه قرار گیرد. وی افزود: اگر بپذیریم که کشور و نظام جمهوری اسلامی در یک جنگ نرم قرار دارد که در هر دوره‌ای بروز و ظهوری جدیدی از خود نشان می‌دهد، آن وقت این سؤال پیش می‌آید که تدبیر و اقدام صورت‌گرفته برای آماده‌سازی کادر و نیروی انسانی موردنیاز در  اتخاذ آرایش جنگی(تدافعی و تهاجمی) چگونه بوده است و اگر در این زمینه کاستی وجود دارد، چگونه باید با نگاهی تحولی در صدد جبران آن برآمد؟

این فعال فرهنگی در ادامه مطالب خود به موضوع «تحول در حوزه کادرسازی و تربیت نیروهای هنری و رسانه‌ای» پرداخت و به نکاتی نظیر «خلق بستر رشد هنر و رسانه انقلاب اسلامی با ایده محوری هسته‌سازی»، «ارتقاء آموزش به مرتبت رشد جامع»، «توسعه جهت‌دار زیست‌بوم فرهنگ‌بنیان، «توجه به ظرفیت‌های کل کشور در برنامه‌ریزی پیرامون این موضوع (فراتهران)، «تقویت نهاد مردمی و امتداد اجتماعی هنر انقلاب اسلامی»، «تقویت  ارتباطات ولایی میان اهالی فرهنگ، هنر و رسانه انقلاب اسلامی» و «ایجاد،احیاء و  تقویت هویت اندیشه‌ای» اشاره کرد.


پس از طرح ایده‌های سه سخنران، گفتگو درباره مطالب مطرح‌شده با حضور صاحبنظران فرهنگی حاضر در جلسه از جمله وحید یامین‌پور (معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان)، سیدمجید امامی (دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور)، اسماعیل فراهانی (پژوهشکر مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی)، میثم مهدیار(معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات)، محمد خراسانی زاده (مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران)، علی یکتا (پژوهشگر و فعال فرهنگی) و سجاد صفارهرندی (رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری) و دیگر حاضران ادامه یافت.

جلسه سوم گفتگوهای سیاستگذاری و فرهنگ با موضوع بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی با حضور فرزاد جهان‌بین (معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی) و یاسر جلالی (فعال فرهنگی و مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، یکشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۸ در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید