کتاب روایت‌هایی از زندگی فردوستان در ایران منتشر شد

کتاب روایت‌هایی از زندگی فردوستان در ایران منتشر شد

کتاب روایت‌هایی از زندگی فردوستان در ایران، مجموعه مقالاتی است که به کوشش محمد یزدانی‌نسب (عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی) و رضا تسلیمی طهرانی (عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات) در سه فصل تدوین شده است.

فصل نخست با عنوان «فرودستان، رنج و تسکین درد» شامل مقالاتی است که به تجارب فرودستان از درد و رنج و سازوکارهای تسکین آن­ها می­پردازد. در این فصل، مقالۀ «نشانه‌­های بدنی‌‌ـ‌فضایی رنج در حیات کولبران پیرانشهر» به قلم احمد غلامی رنج و فلاکت اجتماعی را در زندگی کولبران پیرانشهر به تصویر می­کشد. مقالۀ «فرودستان اندوهگین و پناهگاه مواد» نوشتۀ اصغر ایزدی جیران به تجربۀ مصرف مواد مخدر در میان حاشیه‌نشینان کرمانشاه می­پردازد. مقالۀ رضا تسلیمی طهرانی با عنوان «مرگ و مردن در بین فرودستان شهر تهران» به این پرسش­ها پاسخ می­دهد که فرودستان چه دیدگاهی درمورد مرگ و مردن دارند و آیین­های مرتبط با مرگ به چه نحو نزد آن‌ها برگزار می­شود. آخرین مقالۀ این فصل با عنوان «مطالعۀ کیفی دین‌داری فرودستان در شهر تهران» توصیف و تحلیل فهیمه بهرامی است از دین‌داری فرودستان در سه محور عینیت دین، کارکرد دین و نگرش به دین.


فصل دوّم با عنوان «فرودستان، زیست غیررسمی و حاشیه‌­نشینی» بر زیست غیررسمی فرودستان متمرکز است و سعی دارد درحاشیه‌بودگی فرودستان در حوزه­های مختلف را تحلیل کند. مقالۀ نخستِ این فصل با عنوان «بررسی مقولۀ صیادان آزاد و علل زیست غیررسمی و تأثیرات آن در زندگی آن‌ها ـ ساحل چاف» تلاشی است از وحید محمدی پای­اندر در توصیف و تحلیل زیست غیررسمی صیادان آزاد ساحل چاف و آسیب­های جسمی، روانی و اجتماعی ناشی از این زیست. مقالۀ بعدی اثری است از مریم ایثاری با عنوان «زیست غیررسمی کارگران زباله­گرد در تهران با تأکید بر سلامت و بهداشت»، که با توصیف و تحلیل انواع زیست غیررسمی کارگران زباله­گرد، چالش­های مرتبط با سلامت روانی، فیزیکی، اجتماعی، بهداشتی، غذایی و فقدان امنیت نزد آن‌ها را نشان می­دهد. 

مقالۀ کیهان صفری با عنوان «درک از کار در بین فرودستان شهری: مطالعه‌ای در باب مشاغل غیررسمی (مورد مطالعه: نایسر سنندج)» از دیگر مقالات این فصل است که درک و تصور فرودستان از کار در نایسر سنندج را توصیف و تحلیل می­کند. مقالۀ سجاد بهمنی، مژگان پیرک و علی عربی با عنوان «پرسه‌زنی و گذران فراغت در میان حاشیه‌نشینان اهواز» سعی در شناخت مفهوم فراغت و نحوۀ گذران آن در میان شهروندان حاشیه‌نشین شهر اهواز دارد و سرانجام، آخرین مقالۀ این فصل به قلم محمد یزدانی‌نسب و محمد هدایتی با عنوان «درک فرودستان از دولت (مورد مطالعه: کارگران روزمزد ساختمانی و نظافتی در شهر تهران)» پنج نوع درک و تلقی از دولت را در میان کارگران روزمزدِ شهر تهران شناسایی می­کند.

موضوع فصل سوّم «فرودستان، جنسیت و خانواده» است. مقالۀ سپیده ثقفیان با عنوان «نگرش­های جنسیتی زنان فرودست» سعی در توصیف و تحلیلِ فهم و درک زنان بی­خانمان دروازه غار تهران از زنانگی و زن‌بودنشان دارد. مقالۀ «زنان فرودست نابارور: مواجهه با فشارهای مضاعف و داغی چندبعدی» به قلم مرتضی کریمی به توصیف و تحلیل رنجِ زنان فرودست نابارور می­پردازد و در این مسیر سه داستان را روایت می­کند که نشان‌دهندۀ داغ چندگانۀ این زنان‌اند و درنهایت، مقالۀ «جایگاه خانواده در بین فرودستان شهر زاهدان» نوشتۀ سیما هادی به توصیف و تحلیل درک و فهم جایگاه خانواده در زندگی فرودستان شهر زاهدان می­پردازد.

کتاب روایت‌هایی از زندگی فردوستان در ایران در ۴۰۷ صفحه و با بهای ۱۷۰ هزارتومان وارد بازار نشر شده است.

این کتاب در غرفه پژوهشگاه در نمایشگاه کتاب تهران (سالن ۱، راهرو ۶، غرفه ۸ ) در دسترس است.




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید