در چهارمین جشنواره کتاب سال سبک زندگی؛

کتاب «چرخه مد در ایران» برگزیده شد

کتاب «چرخه مد در ایران» برگزیده شد

کتاب «چرخه مد در ایران» نوشته حسین مهربانی‌فر (دانش‌آموخته دکتری سیاستگذاری فرهنگی) که از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و با مقدمه زنده‌یاد عماد افروغ منتشر شده است، در چهارمین جشنواره ملی کتاب سال زندگی به عنوان اثر برگزیده معرفی شد.

بنا به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره ملی کتاب سال سبک زندگی، ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ با حضور قاسم زائری، رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و جمعی از اندیشمندان و صاحبنظران حوزه علوم اجتماعی در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در مشهد برگزار شد. در این مراسم کتاب «چرخه مُد در ایران» نوشته حسین مهربانی‌فر به عنوان اثر برگزیده چهارمین جشنواره ملی کتاب سال سبک زندگی معرفی گردید.

 این کتاب، موضوع چرخه مُد از ظهور تا افول آن را به‌عنوان یک صنعت فرهنگی در جامعه امروز ایران، ازجمله مسائل محوری و مغفول در حوزه سامان‌دهی مد لباس در کشور می‌داند که پژوهش جدی درباره آن صورت نگرفته است. از همین‌رو چگونگی و اساس شکل‌گیری و تولید، توزیع و مصرف مدهای لباس در وضعیت موجود جامعه ایران را نامشخص و نامعلوم توصیف می‌کند.


این کتاب ضمن تشریح ادبیات مفهومی و نظری چرخه مد لباس در جامعه حوزه و نیز پژوهش انتقادی در چرخه مد لباس از طراحی و تولید تا توزیع و مصرف می‌پردازد و تلاش می‌کند از رهگذر مسأله‌شناسی وضعیت موجود این چرخه اعم از طراحی و تولید، انتشار/توزیع، مصرف و طرد مد، چرخه مد لباس در ایران را مورد ارزیابی قرار دهد. از این‌رو، اهدافی چون دستیابی به شناختی اولیه از وضعیت موجود فرایند گردش مد لباس در جامعه ایران؛ توصیف، ارزیابی و تحلیل چرخه مد لباس به‌عنوان یک صنعت خلاق فرهنگی در ایران به تفکیک مراحل آفرینش/طراحی، تولید، توزیع و مصرف، تشخیص عمده مسائل و مشکلات چرخه مد لباس و شناخت و ترسيم وضعيت كلی چرخه مد لباس در جامعه ايران را موردتوجه قرار می‌دهد. این کتاب در ۴ فصل «صنعت فرهنگی مد، خلاقیت، هویت و فرهنگ»، «چرخه مد؛ مبانی، نظریه‌ها و دیدگاه‌های رایج»، «چرخه مد لباس در ایران» و «نتیجه‌گیری»، سامان یافته است.

گفتنی است پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در همکاری با دبیرخانه چهارمین جشنواره کتاب سال سبک زندگی، پیشتر نشست تخصصی «نسبت سبک زندگی و امر سیاسی در جامعه ایران» را با حضور محمدرضا کلاهی (جامعه‌شناس، عضو هیأت علمی موسسه مطالعات اجتماعی و فرهنگی وزارت علوم)، حسین شهرستانی (جامعه‌شناس، عضو هیأت علمی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری) و به دبیری رضا تسلیمی طهرانی (جامعه‌شناس، عضو هیأت علمی  پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات) نیز برگزار کرده است.


گزارش نشست نقد کتاب چرخه مد در ایران






برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید