توضیحات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات پیرامون انتشار نتایج «موج چهارم پیمایش ملی ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان»

بر نهاد علمی فرض است که در گزارش واقعیت، تحت تأثیر مرده‌باد و زنده‌باد صاحبان تریبون‌های سیاسی قرار نگیرد
توضیحات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات  پیرامون انتشار نتایج «موج چهارم پیمایش ملی ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان»

پیرو مباحثات صورت‌گرفته در فضای رسانه‌ای و مجازی پیرامون انتشار نتایج «موج چهارم پیمایش ملی ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان»، و ضمن قدردانی از پیگیری و التفات اساتید و صاحبنظران فرهنگی، موارد ذیل شایسته توجه است:

یک. نهاد سیاستگذار فرهنگی نیازمند سنجش علمی موضوعات و مسائل فرهنگی کشور به‌منظور سیاستگذاری صحیح و حل مسأله است. تولید دادة فرهنگی به‌منظور اتخاذ سیاست فرهنگی مناسب، امر مرسومی است و پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان مهمترین نهاد حاکمیتی تولیدکننده داده فرهنگی و اجتماعی کشور، در دوره‌ها و دولت‌های مختلف، با یاری‌گرفتن از کثیری از اساتید علوم اجتماعی و صاحبنظران فرهنگی و اجتماعی به این امر اهتمام داشته است

دو. در حال حاضر علاوه بر موج چهارم پیمایش ملی ارزش‌‌ها و نگرش‌های ایرانیان، انجام پیمایش‌های ملی متعدد دیگری در حوزه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی نظیر «پیمایش ملی خانواده»، «پیمایش ملی سبک زندگی و هویت نوجوانان ایرانی»، «پیمایش ملی آرزوهای جوانان ایرانی»، «پیمایش ملی مصرف بازی‌های رایانه‌ای»، «پیمایش ملی سبک زندگی ایرانیان»، «پیمایش ملی سواد تاریخی ایرانیان»، «پیمایش ملی سواد ادبی و فرهنگی»، «پیمایش ملی هویت ایرانیان»، «پیمایش ملی نگرش‌های ایرانیان نسبت به مهاجرین افغانستانی»، «پیمایش ملی مصرف رسانه‌ای اجتماعی در ایران» و نظایر آن با مشارکت استادان و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های معتبر در دستورکار شبکه ملی پرسشگران این پژوهشگاه قرار دارد. بدیهی است با اتمام فرآیندهای علمی مرسوم شامل جمع‌‌آوری داده و صحت‌سنجی اولیه داده‌های خام این پیمایش ها، نتایج آنها در اختیار نهادهای سیاستگذار، و اساتید و صاحبنظران، و کارشناسان فرهنگی و اجتماعی قرار خواهد گرفت.


سه. اجرای «موج چهارم پیمایش ملی ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان» که از سال ۱۳۹۸ معطل باقی‌مانده بود، با اهتمام نهادهای بالادستی تصمیم‌گیری فرهنگی کشور از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی، در دستور کار مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت و در آبان‌ماه ۱۴۰۲ و ابتدای آذرماه ۱۴۰۲ داده‌های آن به‌صورت میدانی جمع‌آوری شد، و طبعاً پس از ارائه نتایج آن در این نهاد و دیگر مراکز علمی و فرهنگی، و شناسایی مسائل و نیازهای کارشناسی کشور برای استخراج برش‌های موردنیاز (علاوه بر برش‌های معمول استانی، زنان، جوانان، سالمندان)، یافته‌های آن در اختیار نهادهای سیاستگذار، و اساتید و پژوهشگران دانشگاهی قرار خواهد گرفت، همچنان که در اولین اقدام و به‌منظورکسب نظر کلی خبرگانی در مورد ماهیت و صحت داده‌ها، به‌طور محدود، در اختیار جمع برجسته‌ای از اساتید علوم اجتماعی قرار گرفته و مورد بررسی واقع شده است. اجماع شکل‌گرفته بین خبرگان پیرامون صحت و معنی‌داری داده‌ها و سلامت فرآیندهای علمی طی‌شده، برای این پژوهشگاه بسیار ارزشمند است.

چهار. خاطرنشان می‌سازد که داده‌های «موج سوم ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان» در ماه‌های شهریور و مهر سال ۱۳۹۴ گردآوری شده و در تابستان سال ۱۳۹۵ نتایج اولیه آن انتشار یافته است. به‌همین‌نحو داده‌های «موج سوم پیمایش ملی مصرف کالاهای فرهنگی» در نیمه دوم فروردین و نیمه اول اردیبهشت ۱۳۹۸ گردآوری شده و در پاییز ۱۳۹۹ نتایج اولیة آن انتشار یافته است. در مورد پیمایش‌های جاری در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات نیز همین روال مرسوم طبیعی نهادهای علمی و پژوهشی رعایت خواهد شد و البته تلاش این پژوهشگاه آن است که به همت کارشناسان مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بسیار زودتر در اختیار مخاطبان خاصّ و عام قرار گیرد.

پنج. داده علمی، گزارش واقعیت می‌کند و بر نهاد علمی فرض است که در گزارش واقعیت، تحت تأثیر مرده‌باد و زنده‌باد صاحبان تریبون‌های سیاسی قرار نگیرد. در همان حال از اشخاص سیاسی نیز انتظار می‌رود حرمت نهاد علم و تحقیق را نگه دارند و آن را مصادره به مطلوب سیاسی خود ننمایند.


روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی



برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید