ارزش‌ها و نگرش هاي اقليت‌هاي ديني ايران

ارزش‌ها و نگرش هاي اقليت‌هاي ديني ايران
  • نویسنده: هوشنگ نایبی- محمدحسن آغاز
  • قیمت: 60000 ریال
  •  
سفــارش کتــاب

اين كتاب دستاورد پژوهشي طرحي در پژوهشكده ارتباطات فرهنگي بين الملل پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات است كه توسط دكتر هوشنگ نايبي، عضو هيات علمي دانشگاه تهران، و محمدحسن آغاز انجام است؛ ناظر علمي اين پژوهش دكتر سيدمجتبي رضوي طوسي و ارزياب آن دكتر عباس كشاورز شكري بوده است.
  اين كتاب در پي آن است كه مشخص كند اقليت‌‏هاي ديني در ايران از لحاظ فرهنگي و اجتماعي در چه جايگاهي قرار دارند و خود را در چه جايگاهي مي‏‌بينند تا بتوان به روش بهتري به سياست‏گذاري‏هاي مناسب براي همزيستي مسالمت‏‌آميز اقليت‌ها با اکثريت و تحكيم همبستگي ملي پرداخت.
  اين كتاب در هفت فصل تدوين شده است؛ فصل یکم به طرح سؤال اصلي اين کتاب، اهداف و اهميت آن اختصاص دارد. در فصل دوم مباني روش‏‌شناسي (روش پژوهش، روش گردآوري داده‏‌ها، جامعۀ آماري، روش نمونه‏‌گيري و تعريف عملياتي متغيرها) مطرح شده است. در فصل سوم وضعيت فرهنگی و اجتماعی زرتشتيان؛ در فصل چهارم وضعيت فرهنگی و اجتماعی ارامنه، در فصل پنجم وضعيت فرهنگی و اجتماعی آشوريان و در فصل ششم وضعيت فرهنگی و اجتماعی كليميان مورد بررسي و مطالعه قرار گرفته است. فصل هفتم هم به مقايسۀ وضعيت فرهنگی و اجتماعی اقليت‏هاي ديني اختصاص دارد. با توجه به دستور دين مبين اسلام در رعايت حرمت و حفظ مودت با اهل کتاب و همچنين با عنايت به اصول متعدد قانون اساسي، اين کتاب در پي آن است كه مشخص كند منويات و مقاصد مدنظر قانون دربارۀ اقليت‏هاي ديني در ايران تا چه حد رعايت شده و اين اقليت‏ها به لحاظ فرهنگي و اجتماعي در چه جايگاهي قرار دارند و خود را در چه جايگاهي مي‏بينند. به عبارت ديگر، سؤال و مسئلۀ اصلي نوشتار حاضر اين است که وضعيت اجتماعي و فرهنگي اقليت‏هاي ديني ايران چگونه است؟ همچنین هدف اين کتاب سنجش و توصيف وضعيت فرهنگي و اجتماعي اقليت‌‏هاي ديني ايران و مقايسۀ آنها با یکدیگر است.

 بررسي هاي انجام شده دراين كتاب نشان مي‌دهد در كل وضعيت فرهنگي و اجتماعي هر چهار اقليت ديني زرتشتيان، ارامنه، آشوريان و كليميان بسيار نزديك به هم است و تفاوت‏هاي اندكي بين آنها وجود دارد. از ديگر نتايج اين تحقيق مي توان به اين موارد اشاره كرد:
 - آشوريان بيش از همه به مطالعۀ روزنامه و مجله مي‏پردازند و زرتشتيان و كليميان كمتر. در عوض كليميان بيش از همه كتاب غيردرسي مي‏خوانند و ارامنه كمتر از همه.
 - بيشتر اقليت‏هاي ديني از وضع سلامتي و محلۀ سكونت و ميزان‏ آزادي ‏مذهبي ‏اقليت‏ها راضي‏اند، اما از وضع مالي خود و وضعيت اقتصادي كشور چندان راضي نيستند. در كل رضايتمندي از ابعاد گوناگون زندگي و احساس خوشبختي در ارامنه از همه بيشتر و در آشوريان از همه كمتر است.
 - گرايش به تعامل با هم‏كيشان، هم‏كيش بودن دوستان، همكاران يا همسايگان ‏يا دادوستد اقتصادي در بين زرتشتيان از همه بيشتر و در بين كليميان از همه كمتر است.
 - گرايش به مليت كه مبين افتخار كردن به ايراني‌ بودن خود و تمايل نداشتن به ترك ايران است، در بين زرتشتيان بيشتر و در بين ارامنه و كليميان كمتر است. - كليميان بيش از همه عملكرد دولت را در ايجاد امنيت در جامعه، افزايش رفاه مردم، حفظ ارزش‏هاي ديني و اخلاقي و حمايت از آزادي اقليت‏هاي ديني موفقيت‏آميز مي‏بينند و ارامنه كمتر از همه.
  كتاب «ارزش‌ها و نگرش هاي اقليت‌هاي ديني ايران» با قيمت 6000 تومان وارد بازار نشر شده است. علاقه‌مندان به دريافت اين كتاب مي‌توانند به پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات مراجعه يا با تلفن 88919176 تماس حاصل نمايند.


از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید