«درایواین سینما» در سینمای ایران

«درایواین سینما» در سینمای ایران
  • نویسنده: اميررضا تجويدي
  • قیمت: ریال
  •  
سفــارش کتــاب

««درایواین سینما» در سینمای ایران» یادداشت تحلیلی است که بر قابلیت‌های سینما- ماشین در نظام اکران فیلم‌های سینمایی در بحران کرونا نظر می‌کند. این گزارش، نوشته اميررضا تجويدي است که ازسوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده است.

به استناد این گزارش، سالن‌های نمایش فیلم جزء نخستین مراکزی بود که در کشورهای درگیر کرونا در جهان، برای جلوگیری از شیوع بیشتر این ویروس بسته شدند، اما سنت آمریکایی درایواین سینما، پس از دهه‌ها، دوباره در حال رونق‌گرفتن است. آمریکا، آلمان و کره جنوبی از کشورهای پیشرو در این زمینه محسوب می‌شوند. از آنجا که سینمای ایران نیز درصدد بهره‌مندی از این شیوة اکران است، این گزارش، مروری بر آن در جهان و ایران را هدف خود قرار داده است.

این گزارش ابتدا مروری بر سنت سینما-ماشین در جهان دارد و سپس به بررسی این طرح در ایران میپردازد که با اکران فیلم خروج ساختة ابراهیم حاتمی‌کیا، کلید خورد.

تجویدی در این یادداشت، مشکلاتی را برای اجرای طرح سینما-ماشین در ایران ذکر می‌کند که شرایط نامطلوب برخی پارکینگ‌ها و فضاهای بسته به لحاظ حفظ توصیه‌های بهداشتی، عدم توانایی در فراهم آوردن امکانات صوتی و تصویری مناسب برای نمایش فیلم در فضاهای غیراستاندارد پارکینگ‌ها یا سوله‌های بزرگ شهرداری، محرومیت تماشاگران از تجربة فضایی لذت‌بخش و فرهنگی-هنری در تماشای یک اثر سینمایی و عدم شفافیت در نحوه بلیت‌فروشی برای ماشین‌های متفاوت، از آن جمله‌اند.

«اجازة ورود به بخش خصوصی برای اکران سینما- ماشین»، «افزایش تعداد مکان و فضاهای تخصیص‌یافته به طرح سینما-ماشین» و «اکران بخشی از فیلم‌های به‌جا‌مانده در صف اکران سینمای ایران در این طرح» پیشنهاداتی هستند که در پایان برای بهبود عملکرد این طرح، ارائه شده است.



برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید