معنی و چشم‌انداز فرهنگ در مجلس خبرگان قانون اساسی

معنی و چشم‌انداز فرهنگ در مجلس خبرگان قانون اساسی
  • نویسنده: خسرو طالب‌زاده
  • قیمت: ریال
  •  
سفــارش کتــاب

هدف این گزارش، بازخوانی شرح مذاکرات مجلس اول خبرگان (موسوم به خبرگان قانون اساسی)، به‌منظور درک و فهم معنی فرهنگ و قوانین فرهنگی و کارکرد آن از منظر نمایندگان این مجلس است و اینکه تا چه اندازه انسجام و وحدت‌نظری در مورد فرهنگ و اهمیت و نقش آن، در این مجلس وجود داشته است.

پژوهشگر در این مطالعه، مسئلة خاص در ایران را فقدان خوانش و قرائت مشترک و مبتنی بر منافع ملی فرهنگی از مفاد قانون اساسی دانسته و باور دارد که هنوز درک مشترکی از «حد» و «حق» دولت و مردم و کنشگران فرهنگی شکل نگرفته است. از این‌رو، بررسی و مطالعه مفاد قانون اساسی مصوب مجلس خبرگان قانون اساسی و به‌خصوص شرح مذاکرات نمایندگان این مجلس دربارة معنی و چشم‌انداز اصول فرهنگی را، کمکی در راه رسیدن به این درک مشترک، می‌داند. به همین دلیل در این گزارش، بازخوانی شرح مذاکرات مجلس اول خبرگان، موسوم به خبرگان قانون اساسی، به‌منظور درک و فهم معنی فرهنگ و قوانین فرهنگی و کارکرد آن از منظر نمایندگان این مجلس صورت گرفته است.

به استناد این گزارش به­رغم تفاوت دیدگاه­ها، گفتگو و اقناع بر فضای مجلس اول خبرگان حاکم بوده و مذاکرات این مجلس به­خصوص در قلمرو فرهنگ، نخستین گفتگوی اصیل و مؤثری بوده که اصل ۲۴ قانون اساسی نتیجۀ آن است.

بخش اول این گزارش شامل «مقدمه»‌ای است که در آن به منظور ارائۀ اطلاعات پیش‌زمینه‌ای، برخی مفاهیم و موضوعات ضروری که به خوانش بهتر و مناسب‌تر مذاکرات این مجلس منجر شود، ارائه و سپس مشروح مذاکرات در ادامه آورده شده است که مشروح مذاکرات اصل ۹ قانون اساسی (جلسه هفدهم-۵۸/۶/۲۴)، مشروح مذاکرات درباره اصل ۲۴ (جلسه بیست‌و‌پنجم- ۵۸/۶/۳۱)، بحث درباره اصل ۲۹ (جلسه بیست‌وهشتم-۵۸/۷/۱)، ادامه مذاکره درباره اصل ۲۹ (جلسه بیست‌وهشتم- ۵۸/۷/۱) و ادامه مذاکره درباره اصل ۲۹ (جلسه شصت‌وسوم-۵۸/۸/۱۹)، عناوین بخش‌های بعدی را تشکیل می‌دهند.




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید