رصد بازنمایی وضعیت فرهنگی- اجتماعی ایران در گزارش‌های جهانی

رصد بازنمایی وضعیت فرهنگی- اجتماعی ایران در گزارش‌های جهانی
  • نویسنده:
  • قیمت: ریال
  •  
سفــارش کتــاب

گزارش راهبردی «رصد بازنمایی وضعیت فرهنگی- اجتماعی ایران در گزارش‌های جهانی» براساس سند برنامه‌ریزی کشوری یونسکو (UCPD) برای جمهوری اسلامی ایران برای دوره ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳، از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده است.

این طرح ابتدا به اهمیت گزارش‌های مجامع جهانی نظیر یونسکو و دیگر مجامع بین‌المللی مانند شفافیت بین‌الملل، بانک جهانی و ... همچنین مراکز پژوهشی بین‌المللی چون گالوپ، پیو، فایننشیال برند، ایپسس و... در استناد به آن‌ها برای قضاوت در مورد کشورها، اشاره می‌کند.

گزارش حاضر، سند برنامه‌ریزی کشوری یونسکو (UCPD) را مد نظر قرار داده که متن منتخب این گزارش، ترجمه قسمت‌های مربوط به حوزه فرهنگ و اجتماع در بخش اول این گزارش است. این سند، اولین سند برنامه‌ریزی یونسکو برای جمهوری اسلامی ایران است که برای دوره ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ ارائه شده است. ارائه نمای کلی از توسعه کشورها در راستای شایستگی‌های مد نظر یونسکو، تحلیل وضعیت موجود کشور‌ها و مسائل مربوط به توسعه و بررسی چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی آ‌ن‌ها و تصمیم‌گیری یونسکو برای همکاری‌های آینده با کشورهای عضو، از اهداف خاص این سند است.

بخش اول این گزارش، موضوعات اختلاف طبقاتی؛ عدالت برخورداری از دانش، گفت‌وگو و شبکه‌های اطلاعاتی؛ چالش حفاظت از میراث فرهنگی و پیامد تأثیر آن بر هویت فرهنگی؛ چالش دگرگونی‌های اجتماعی و اثر آن بر کاهش توجه و آگاهی نسبت به صنایع خلاق؛ محدودیت فرهنگی در تربیت بدنی و سلامت، خصوصاً در حوزه زنان و چالش پیش روی در حوزه تنوع فرهنگی و بخش دوم به مسائلی ازجمله هویت فرهنگی و تأثیر و تأثیرات آن در فضای فرهنگی و اجتماعی ایران؛ اهمیت ظرفیت‌های فرهنگی و صنایع خلاق به‌عنوان یک منبع مرکزی در توسعه کشور؛ ایجاد محیط اجتماعی توانمند؛ تقویت رسانه‌ها و خدمات اطلاعاتی به‌منظور ایجاد یک جمعیت قدرتمند فرهنگی و نگه‌داشت اندوخته‌های آنان، پرداخته است.

این گزارش در پایان، اهمیت فرهنگ را به عنوان محور اصلی توسعه پایدار یادآور می‌شود که باید مورد توجه جدی قرار گیرد و در این راستا رسالت مسئولان و تصمیم‌سازان را در ارائه چهره و سیمایی شایسته در منظر جهانی متذکر می‌گردد.



برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید