نقش فرهنگ و هنر در کاهش آسیب‌های اجتماعی

نقش فرهنگ و هنر در کاهش آسیب‌های اجتماعی
  • نویسنده: معصومه تقی­‌زادگان
  • قیمت: ریال
  •  
سفــارش کتــاب

این پژوهش سعی می‌کند به سوالاتی چون گروه­‌های آسیب­‌پذیر چقدر با هنر مواجه شده‌­اند؟ چگونه مواجه شده‌­اند؟ هنرمندان چه تجربه‌هایی را در دسترس طبقات محروم قرار داده‌­اند؟ چه سیاست‌­ها و برنامه‌­هایی برای توسعۀ هنر می‌توان در پیش گرفت؟، پاسخ دهد.

معصومه تقی­‌زادگان، پژوهشگر این مطالعه، اظهار می‌دارد که هنر موجب کاهش آسیب­‌های اجتماعی می‌شود اما واقعیت نشان‌ می‌دهد که هنر در دسترس گروه­‌های اجتماعی آسیب­‌پذیر نیست و مواجهۀ گروه­‌های آسیب‌­پذیر در طبقات پایین، کم­‌درآمد و فرودست با هنر بسیار محدود است.

پژوهشگر در 6 بخش، پس از توضیح ادبیات نظری این مطالعه با موضوع «فرهنگ فقر و فقر فرهنگی»، در فصول مختلفی با عناوین «توزیع اجتماعی هنر: سهم مردم آسیب­‌پذیر در دسترسی به هنر»، «برای فقرا؛ علیه فقرا: طرح مسئلۀ فقر در آثار هنری»، «هنردرمانی: هنر برای آسیب‌دیدگان اجتماعی»، «اقدام اجتماعی هنر برای تهی­‌دستان» و «جمع‌بندی: بازنگری در سیاست­‌های هنر»، سعی می‌کند موضوع هنر و فقر را از ابعاد مختلفی، از نظر بگذراند.

در بخش نتیجه‌گیری این گزارش می‌خوانیم که پرداختن به اقشار تهی­دست، چندان در دستور کار سازمان­‌های فرهنگی قرار نگرفته و این اشتباه ناشی از جدا کردن «مسائل فرهنگی» از «مسائل اجتماعی» است. به همین منظور پژوهشگر توضیح می‌دهد که برای اغلب سازمان‌­های فرهنگی، فعالیت فرهنگی به سطحی از فعالیت­‌های «منزه» و دور از چالش‌های زندگی اجتماعی مربوط می‌شود. او این رویکرد را دلیل دوری فعالیت­‌های فرهنگی و هنری از اقشار پرچالش و توأم با آسیب‌های اجتماعی برمی‌شمارد. به همین دلیل، بازنگری در این رویه را ضروری می‌شمارد و تأکید می‌کند که سازمان­‌های فرهنگی و سیاست‌­های فرهنگی مرتبط با وظایف آن‌ها در پیوند با اقشار آسیب­‌پذیر و تهی‌دست قرار گیرند.

تشویق هنرمندان به ارائۀ خدمات هنر به طبقات پایین و محروم و آسیب­‌پذیر و اعطای امتیاز ویژه به آن‌ها برای عضویت در صندوق اعتباری هنر، بیمۀ هنرمندان و امتیازهای ویژه برای آموزشگاه­‌ها و مؤسسات هنری؛ تعیین شرط­‌های ضمنی در هنگام صدور مجوز برای شرکت­‌ها و کارخانه‌­ها در اطراف شهرهای بزرگ (تحت عنوان پیوست فرهنگی یا عنوان‌­های مشابه) و ملزم کردن آن‌ها به ارائۀ خدمات هنری؛ ارائۀ تسهیلات برای تأسیس نهادهای فرهنگی در جنوب و حاشیۀ شهر و ارائۀ تسهیلات به مراکز مشاورۀ روان­شناسی، مراکز بازپروری و توان­‌یابی و خدمات اجتماعی که همکاری­‌های مشترک با هنرمندان و مؤسسات هنری دارند، ازجمله پیشنهاداتی هستند که در پایان این گزارش جهت بهره‌مندی بیشتر طبقات آسیب‌پذیر اجتماعی از هنر، ارائه شده است.


دریافت متن کامل گزارش


برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید