بازنمایی آخرالزمان در رمان‏‌های آپوکاليپتيک

بازنمایی آخرالزمان در رمان‏‌های آپوکاليپتيک
  • نویسنده: صغری صالحی
  • قیمت: 110000 ریال
  •  
سفــارش کتــاب

کتاب «بازنمایی آخرالزمان در رمان‏‌های آپوکاليپتيک» منتشر شد. این کتاب توسط صغری صالحی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات پژوهش شده و می‎‌‌کوشد مفهوم‌‎سازی، بازنمایی و صورت‏‌بندی مضمون «پایان جهان» را در رمان‌‏های آخرالزمانی غرب بررسی کند.

به زعم نویسنده این کتاب ورود گسترده سینما و رمان، به‌‏عنوان دو مظهر تکنولوژیک مدرن به مضامین آخرالزمانی، نشان از عطش جامعه به طرح مسائل این‏چنینی و ابهامات در این حوزه دارد. در ژانر ادبیات داستانی آخرالزمانی، مضامین بسیاری همچون چگونگی وضعیت انسان در بطن فجایع بزرگ، نجات انسان‎ها، انواع منجی‌‎ها، زندگی بازماندگان پس از فاجعه، معنویت‏‌گرایی، عدالت اجتماعی، محیط ‏زیست، مرگ مدرن، فرجام‌‏شناسی، آینده‌‏گرایی،خشونت‏‌های انسانی، نحوه مواجهه با بحران‏ها، پیشگویی، مکاشفه و... مطرح است.

به استناد این کتاب، در رمان‏‌های آپوکالیپتیک غرب مضمون پایان جهان از منظرهای مختلف به تصویر کشیده شده است. در برخی از این آثار به‌صراحت مفاهیم آخرالزمانی دیده می‌‏شود. در برخی دیگر این مفاهیم و عناصر آن به‌صورت غیرمستقیم موردتوجه قرار می‌گیرد. در اغلب این رمان‏ها، آینده بشر، آخرالزمان یا پایان جهان به‌ صورت‏های مختلف ویرانی دنیا، نابودی زمین و محیط‌‏زیست، از بین رفتن تمدن و فرهنگ مدرن، مرگ انسان‏ها و موجودات و نجات تنها عده‌‏ای محدود و... به تصویر کشیده شده است. در برخی دیگر نیز ایجاد دنیایی دیگر با حاکمیت نژادی برتر، حکومت‏های جدید و موجودات فرازمینی و از‌این‌قبیل موضوعات مورد‌‌توجه رمان‏‌نویسان قرار گرفته است.

کتاب «بازنمایی آخرالزمان در رمان‏‌های آپوکاليپتيک» ۳۲۷ صفحه و در ۳ فصل تدوین شده است. فصل اول با عنوان «کليات و تعاریف» به تعریف مفاهیم اساسی و روش‌شناسي اثر  و در فصل‌ دوم به مبانی نظری پرداخته شده است. در فصل سوم نیز ابتدا بازنمایی پایان جهان در پنج نمونه از رمان‌‏های غرب (جاده، خشکسالی، طاعون، کوری، ایستگاه یازده و دل ‏تاریکی) بررسی و سپس براساس دیدگاه‏‌های کارل لوویت، چارچوب و صورت‏‌بندی رمان‏‌ها تجزیه و تحلیل می‏‌شود.

کتاب «بازنمایی آخرالزمان در رمان‏‌های آپوکاليپتيک» با بهای ۱۱۰ هزار تومان وارد بازار نشر شده است.


برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید