حیات وحش در قاب سینمای مستند

حیات وحش در قاب سینمای مستند
  • نویسنده: وحید شمشیریان و رضا افهمی
  • قیمت: 500000 ریال
  •  
سفــارش کتــاب

این کتاب دستاورد رساله دکتری وحید شمشیریان با عنوان «نقش زیبایی‌شناسی تصویر سینمایی در ارتقاي آگاهی زیست‌محیطی (مطالعۀ موردي: سینماي مستند)» است که به راهنمایی رضا افهمی و مشاورۀ علی شیخ مهدی در دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس انجام شده است.

پژوهشگران این اثر مستندهای حیات ‌وحش را به‌علت ارائۀ بی‌واسطه‌ترین تصویر از طبیعت، بوم‌سازگان و زیست‌بوم، دارای جایگاهی منحصربه‌فرد در میان گونه‌های مختلف سینمایی، دانسته و بیان می‌کنند این مستندها با توجه به موضوعشان در نقطۀ تلاقی بین دانش و هنر قرار گرفته‌اند و می‌توانند نقشی کلیدی در ارتقای فهم، آگاهی و سواد عمومی از موضوعات و پدیده‌های زیستی ایفا کنند.

بنابراین تلاش کرده‌اند با تحلیل زیبایی‌شناسانۀ تصویرِ حیات ‌وحش در این مستندها و واکاوی نسبتش با واقعیتِ زندگی بتوانند چارچوبی منسجم برای ارزیابی انتقادی مستندهای حیات وحش از منظر زیست‌محیطی ارائه دهند.

برای این منظور، فصل اوّل این کتاب به مفهوم اکوسینما اختصاص یافته است. در فصل دوّم، با بررسی تاریخی مستندهای حیات ‌وحش، دسته‌بندی‌ای از انواع الگوهای فیلم‌سازی در این ژانر و نقش و کارکرد زیست‌محیطی این مستندها با توجه به آرای منتقدانی ارائه شده است. در این فصل همچنین تلاش شده با نگاه به اصول اخلاق زیست‌محیطی، مدلی مفهومی برای بررسی نسبت بین تصویر و واقعیتِ زیست‌بوم در مستندهای حیات ‌وحش استخراج شود.

فصل سوّم این کتاب نیر با توجه به اینکه در این کتاب تمرکز بر تصویر سینمایی است، به موضوع تصویر و زیبایی‌شناسی تصویر در سینما می‌پردازد. در فصل چهارم و پایانی کتاب نیز مستند حیات ‌وحش شکار و شکارچی، از ساخته‌های مشترک شبکه‌های بی‌بی‌سی و دیسکاوری در سال 2009، بر اساس مدل مفهومی تحلیل شده است.

کتاب «حیات وحش در قاب سینمای مستند» در 130 صفحه، مصور و با بهای 50 هزار تومان وارد بازار نشر شده است./ م ا

برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید