احیاء نظام کهن استاد و شاگردی در آموزش هنر

احیاء نظام کهن استاد و شاگردی در آموزش هنر

اولین جلسه پایاهنر با عنوان «احیاء نظام کهن استاد و شاگردی در آموزش هنر» شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ با حضور ندا سیفی و دبیری هادی بابائی فلاح در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

پایاهنر عنوان جلسات مستمر در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات است که طی آن پایان‌­نامه‌­ها و رسالات مقطع تحصیلات تکمیلی رشته­‌های هنری از جهات راهبردی و کاربردی مورد بازخوانی و تحلیل قرار می‌گیرد. در این نشست، ندا سیفی سخنان خود را با شرح کلیاتی درباره رساله خود که در سال ۱۳۹۵ دفاع شده، آغاز کرد.

او ابتدا با توضیح درباره رویکرد آموزش کل­‌گرایانه به‌عنوان رویکرد نظری این پژوهش، به تاریخچه آموزش و پرورش در ایران از دوره باستان تا دوره معاصر اشاره کرد و گفت: از دوره ساسانی نمونه متونی به جا مانده که ضمن ستایش دانش و فضیلت، سابقه آموزش علم به دختران و پسران در ایران باستان را تأیید می­‌کند که این نشان‌دهنده مستندات وجود آموزش و پرورش رسمی در دوران ایران باستان است.

ندا سیفی ضمن ارائه تاریخچه‌­ای اجمالی از آموزش و پرورش و ذکر تاریخچه مکتب‌­ها، حوزه‌­ها، دارالعلوم­‌ها و نظامیه­‌ها در ایران پس از ظهور اسلام، به نسبت واژگان صنعت، هنر و پیشه در فرهنگ ایرانی- اسلامی و تاریخچه عوامل مؤثر در تکوین ارتباط میان اندیشه و عمل به واسطه عملکرد صنوف و گروه‌­هایی مثل اخوان‌الصفا و آنچه در فتوت­نامه‌­ها مکتوب شده است، اشاره کرد.

شرح اجمالی حقوق استاد و شاگرد در متون تاریخی ایران و جایگاه تعلیم و تربیت در این فرهنگ، بخش دیگری از این سخنرانی بود که منجر به ارائه مؤلفه‌­های آموزش سنتی توسط دکتر سیفی گردید. او در ادامه صحبت­‌های خود، آموزش هنر در دوره معاصر ایران را تحلیل و آسیب‌­شناسی رساله خود از وضعیت آموزش هنر از دوره قاجار تا امروز را مورد بازخوانی قرار داد.


بخش پایانی صحبت‌­های سیفی، به چگونگی امکان احیاء نظام کهن استاد و شاگردی هنر در دوره معاصر و نتایج رساله دکتری ایشان اختصاص داشت. او در این باره تصریح کرد: باید علاوه بر توجه ویژه به کیفیت و محتوای دروس نظری و کارگاهی، ساختار ویژه­ای برای آموزش تخصصی هنرها تعریف شود که در آن افراد از سنین پایین با انتخاب یک رشته هنری مشخص، به طور تخصصی مدارج تحصیلی را طی کنند. در این مسیر که مبتنی بر قواعد تاریخ هنر ایران است، فرد از دوران کودکی برای کسب تخصص در یک رشته هنری مشخص آموزش می‌­بیند. این اقدام مستلزم استفاده از رویکردهای نوین آموزشی همچون کل‌گرایی و اصلاح برخی قوانین است.

در انتهای جلسه بابائی ضمن تقدیر از کسانی که پایان­‌نامه‌­ها و رسالات دکتری خود را حول محور چنین موضوعات مهمی به انجام رسانده‌­اند، ضرورت تبدیل این رسالات به کتاب و در دسترس قرار گرفتن این آثار را امری واجب دانست و بر رسالت پژوهشکده هنر در کمک به انجام این امور مهم تأکید کرد.




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید