بازنمایی نبرد طوفان‌الاقصی در رسانه‌ها

بازنمایی  نبرد طوفان‌الاقصی در رسانه‌ها

دومین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی ابعاد ارتباطی و رسانه ای نبرد طوفان‌الاقصی تحت عنوان «بازنمایی  نبرد طوفان‌الاقصی در رسانه‌ها» با حضور جلال غفاری قدیر (مدرس ارتباطات عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع))، یوسف خجیر (عضو هیئت‌علمی دانشکده ارتباطات دانشگاه سوره) و محمد لسانی (فعال رسانه‌ای و کارشناس ارشد ارتباطات) روز یکشنبه ۵ آذرماه ۱۴۰۲ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر، ارتباطات برگزار شد.

در این نشست که با هدف تحلیل نحوه بازنمایی رسانه‌ها از نبرد طوفان الاقصی و کنش های رسانه ای حامیان مقاومت و نیز حامیان رژیم صهیونیستی صورت گرفت، یوسف خجیر ضمن تشریح مفهوم بازنمایی به بررسی خوانش رسانه ای مردم جهان از جریان جنگ غزه پرداخت که برخلاف ساخت انگاره‌های مظلوم‌نمایی رژیم صهیونیستی در افکار عمومی، همچنان خوانش مردم، حتی در کشورهای امپریالیستی نیز بر رد اقدامات این رژیم بوده و به مظلومیت مردم فلسطین معتقدند. هرچند به کمک کلیشه‌سازی سعی در ارائه‌ی چهره‌ی غیر انسانی از حماس داشته و مرتب با قرینه‌سازی سعی در ایجاد ارتباط بین حماس و داعش داشتند. اما برخلاف رژیم صهیونیستی که افراد رسانه‌ای و خبرنگاران معارض خود را از میدان حذف می‌کرد، حماس با بهره‌گیری از تجارب قبلی خود در جبهه‌ی مقاومت اینبار هوشمندانه وارد میدان رسانه شد و عرصه را بر روی دوربینهای جهان بازکرده تا واقعیت‌ها را همانگونه که بودند بازتاب دهند.

این مدرس ارتباطات و مدرس دانشگاه سوره، برنده‌ی این جنگ روایتها را مردم غزه دانست و افزود: «اقتدار مقاومت و بازتاب مظلومیت مردم غزه در رسانه‌های اجتماعی سبب شد تا برای اولین بار مفهوم توده جایش را به مفهوم همگان بدهد و رژیم صهیونیستی در جنگ نرم با حماس با شکست مواجه شود. به همین جهت در راستای ترمیم چهره‌ی مخدوش خود به جنگ عریان دست میزند و نسل کشی می‌کند.»

وی در انتهای مباحث خود به ضرورت توجه به بازآفرینی و ایجاد حوزه مطالعات ارتباطات مقاومت و ژورنالیسم مقاومت با توجه در برگیری رویدادها و وقایع در دوران کنونی و در منطقه اشاره نمود و ان را رویکردی در برابر ارتباطات صلح دانست که می تواند مبدا تحولات در عرصه ارتباطات کشور و انقلاب اسلامی و متمایزکننده نسبت به سایر رویکردهای موجود باشد.

در ادامه‌ی نشست محمد لسانی، مدرس رسانه بر واکاوی وجه زبانی رسانه‌های رژیم صهیونیستی تاکید کرد و گفت: « شما نگاه کنید که گالانت وزیر جنگ صهیونیستها، فردای نبرد طوفان الاقصی وقتی می‌خواهد دستور محاصره‌ی شدیدتر غزه را بدهد واژه‌ای که برای مردم غزه به کار میبرد «حیوانات انسانی» است. این همان اجرای مفهوم «انسانیت زدایی» است. در واقع در افکار عمومی از انسان فلسطینی، انسانیت زدایی می‌کنند و از همین طریق به دنبال مشروعیت بخشیدن به جنایاتشان هستند.»

این مدرس رسانه با اشاره به تلاش رژیم صهیونیستی برای حذف جنایات گذشته‌ و سابقه زدایی خود، به بررسی زمینه‌های مشروعیت زدایی از دفاع مردم فلسطین در رسانه نیز اشاره کرد و عنوان نمود که در واقع این رژیم در اعلام تعداد کشته‌ها و اسرای محدود بزرگنمایی کرده و از آن سو تعداد کودکان و زنان شهید فلسطینی را خرد جلوه میدهد و سعی دارد نقطه‌ی شروع این جنگ را از هفتم اکتبر بازنمایی کند و با عدم پرداختن به سابقه‌ی جنایات 75 ساله‌ی خود، حق دفاع مردم فلسطین را از آنها گرفته و نسل کشی های خودشان را توجیه می کند.

لسانی موضع گیری‌های رسانه‌ها در طرفداری از رژیم صهیونستی را منجر به ذبح مشروعیت آنها در افکار عمومی دانست و افزود: «نکته‌ای که وجود دارد اینست که رژیم صهیونیستی به جهت فریب افکار عمومی دست به تغییر عامدانه مفهوم استریو تایپها یا همان کلیشه هایی که رسانه ها به وسیله ی آنها اخبار مدنظر خودشان را مخابره می‌کنند، زد. یعنی الفاظی که به کار می بردند، بخشهایی که حذف می کردند، چارچوب هایی که برای رسانه‎‌هایشان تعیین کردند، سبب به چالش کشیدن ارزشهای مسلط ژورنالیسمی شد که حتی نظام ارتباطات بعد از این نبرد باید دوباره بازنویسی شود.»

در بخش پایانی نشست دکتر جلال غفاری نیز با تاکید بر رقم خوردن بزرگترین شکست برای رسانه‌های جریان اصلی در نبرد طوفان الاقصی، به شکستن دو افسانه‌ی قدیمی از رژیم صهیونیستی اشاره کرد. در واقع اسرائیل به کمک ابزار سینما و رسانه تا کنون سعی کرد از خود چهره‌ی مظلوم ترین قوم تاریخ و شکست ناپذیر ترین رژیم را بازنمایی کند. در صورتیکه ضربه ای که پس از نبرد طوفان الاقصی به این رژیم وارد شد آن چهره‌ی شکست ناپذیر را فرو ریخت و امروز به واسطه‌ی جنایات این رژیم و نسل کشی و قتل عام در بیمارستانها، یهودیت صهیونیست دیگر نمی توانند ادعای مظلومیت داشته باشد و افسانه‌ی مظلومیت اسرائیل هم با شکست مواجه شد.

این استاد ارتباطات دانشگاه جامع امام حسین(ع) با اشاره به تاثیرات اقدام به موقع حماس در انتشار اخبار جنگ غزه افزود:« این بصیرت حماس که بلافاصله بعد از شروع جنگ اقدام به انتشار تصاویر کرد، سبب شد تا برگ برنده‌ی روایت اول را از آن خود کرده و روایت های حماس در شبکه‌های اجتماعی، درحمایت افکار عمومی از مردم فلسطین موثر بود.»




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید