عملکرد رسانه‌ای حماس و گروه‌های مقاومت در جریان نبرد طوفان الاقصی

عملکرد رسانه‌ای حماس و گروه‌های مقاومت در جریان نبرد طوفان الاقصی

سومین نشست از سلسله نشست های تخصصی ابعاد ارتباطی و رسانه ای نبرد طوفان الاقصی تحت عنوان «عملکرد رسانه‌ای حماس و گروه‌های مقاومت در جریان نبرد طوفان الاقصی» با حضور دکتر امیدعلی مسعودی، دانشیار ارتباطات و عضو هیئت علمی دانشگاه سوره، دکتر اردشیر زابلی‌زاده، دانشیار ارتباطات و عضو هیئت علمی دانشکده ارتباطات دانشگاه صداوسیما، و سیامک کاکایی دکتری روابط بین الملل، روز یکشنبه ۱۹ آذرماه در پژوهشکده فرهنگ، هنر، ارتباطات وزارت ارشاد اسلامی برگزار شد.

در این نشست که با هدف تحلیل عملکرد رسانه‌های جریان مقاومت در پوشش رویدادهای طوفان الاقصی و جریان سازی آنها صورت گرفت، دکتر امیدعلی مسعودی، ضمن تشریح میزان اثربخشی رسانه‌ها در هدایت افکار عمومی به از بین رفتن مفهوم حباب فیلتر بعد از نبرد طوفان الاقصی اشاره کرد. از منظر وی، در واقع رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به دلیل استقبال زیاد افکار عمومی و به جهت دریافت آگاهی از اخبار نبرد طوفان الاقصی، نمی‌توانستند کمافی‌السابق دست به فیلتر اطلاعات بزنند و یا اخبار را دستکاری کنند.

این مدرس ارتباطات و مدرس دانشگاه سوره، با اشاره به غافلگیری همه‌ی جهان، پس از اجرای عملیات طوفان الاقصی، افزود: «در جنگ روسیه و اوکراین صاحبان رسانه‌های جریان اصلی توانستند به وسیله‌ی شبکه‌های خودشان اطلاعات را طبقه بندی کنند و افکار عمومی را جهت بدهند اما در نبرد طوفان الاقصی چون به یکباره صورت گرفت باعث شد تمام جهان غافلگیر شده و امکان بازنمایی مهندسی شده از رسانه‌ها گرفته شد. البته این غافلگیری متوجه رسانه‌های اصلی مقاومت هم شد و ما می بینیم که شبکه‌های اجتماعی بیشتر از رسانه‌های اصلی جریان ساز شدند.»

در ادامه‌ی نشست اردشیر زابلی زاده، مدرس ارتباطات دانشگاه صدا و سیما، برلزوم برخورداری از چارچوب رسانه‌ای در رسانه‌های مقاومت تاکید کرد و گفت: «تاکنون روایت غالب در دست هژمونی غرب بوده و امروز بعد از نبرد طوفان الاقصی این انحصار شکسته شد. این فرصت خوبیست که با طراحی چارچوب و نظام دهی کنشگری مقاومت، بتوانیم حرف اول را در جریانات جهان زده و از فریب افکار عمومی توسط رسانه‌های سلطه جلوگیری کنیم.»

این عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما با اشاره به اهمیت مفهوم رسانه‌ی مقاومت افزود: «اساسا رسانه‌های مقاومت در ۷ اکتبر شکل نگرفته‌اند بلکه از همان ابتدای جنگ رسانه‌ای رژیم صهیونسیتی علیه مردم فلسطین ایجاد شده اند‌. ولیکن در جریان نبرد طوفان الاقصی بیشتر از رسانه‌های اصلی دنیا، این شبکه‌های اجتماعی و کنشگرهای مقاومت در فضای مجازی به روشنگری جریانات نبرد طوفان الاقصی کمک کرده و به رسانه‌های مقاومت سمت و سو دادند. حتی الجزیره که رسانه‌ی مقاومت هم نبود اما در تبیین نبرد طوفان الاقصی و جنایات رژیم صهیونسیتی نقش برجسته‌ای را ایفا کرد.»

در بخش پایانی نشست دکتر سبحان کاکایی نیز با تاکید بر رسالت رسانه‌های اصلی مقاومت در بیداری افکار عمومی به جریان سازی های رسانه‌های غیر مقاومت هم اشاره کرد و افزود: « شبکه‌های ترکیه‌ای نیز با پخش سخنرانی های اردوغان در جهت حمایت از مردم غزه توانستند در جنگ نرم به کمک حماس بیایند. شما ببینید اقای اردوغان در سخنرانی های خودش از رژیم صهیونسیتی با عنوان غصاب الغزه یاد می‌کند و همین سبب شد تا رسانه‌های ترکیه مرجعیت اخبار طوفان الاقصی را کسب کنند، درصورتی که با ایجاد استراتژی رسانه‌ای، رسانه‌های مقاومت می‌توانند خودشان مرجعیت اخبار خودشان باشند.»

این پژوهشگر حوزه بین الملل با بررسی ابعاد رسانه‌ی مطلوب مقاومت یادآور شد:  «رسانه‌های مقاومت برای سمت و سوهای خودشان باید چهار مولفه‌ی چگونگی پوشش تحولات، لاین دهی به مخاطب، تاثیرگذاری بر رهبران سیاسی و هدایت افکار عمومی و مجامع بین‌المللی را مدنظر قرار داده تا روایت کنشگران مقاومت، روایت غالب شود.»




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید