گذار به مردم‌سالاری مستقیم/ ايران در آستانه انتخابات- 16

گذار به مردم‌سالاری مستقیم/ ايران در آستانه انتخابات- 16

گذار به مردم‌سالاری مستقیم

انتخابات، در رده‎ها و نهادهای مختلف، در دوران پس از انقلاب اسلامی، مهم‎ترین عامل حفظ ثبات و امنیت کشور بوده و در اکثریت قریب به اتفاق موارد به دور از تنش انجام شده‎است. ادامۀ این روند نیز تنها ضامن تداوم ثبات و محافظت کشور از وضعیت نابسامان منطقۀ جنگ‎خیز خاورمیانه به شمار می‎آید. با وجود این، برای بهترشدن هرچه بیشتر روندهای مردم‎سالارانه، با توجه به موقعیت‎های جهانی و ازمیان‎بردن کاستی و نقص‎ها و مشکلاتی که در زمینه‎های سیاسی مشاهده می‎شود، ما باید همچون همۀ کشورهای جهان، امروز از خلال دو فرآیند اساسی عبور کنیم: نخست، گذار تدریجی از مردم‎سالاری غیرمستقیم (تفویض اختیاری) به مردم‎سالاری مستقیم (از طریق مشارکت مستقیم و یا انتخابات به صورت غیرمتمرکزتر) و دوم انطباق‎یافتن هرچه بیشتر نهادهای سیاسی با واقعیت‎های تحوّلات اجتماعی و فرهنگی جامعه، به گونه‎ای که این دو گروه از فرآیندها بر یکدیگر تأثیر چرخه‎ای مثبت و سازنده بگذارند و از طریق همگرایی، شانس‎ها را برای پیشرفت کشور بیشتر و خطرهای ناشی از واگرایی‎ها را کاهش دهند.


انتخابات  باید با روندی از انطباق برنامه‎ریزی‎ها و سیاست‎گذاری‎های قانونی با  زندگی واقعی مردم همراه باشد و از این طریق هرچه بیشتر مردم‎سالاری را از  حلقۀ صرفاً انتخاباتی و دوره‎ای خارج کرده و آن را به امری روزمره و همه‎جا  حاضر در سطح زندگی تبدیل کند.

 

دكتر  ناصر فکوهی ،‌عضو هيات علمي دانشگاه تهران، در جستاري كه در كتاب ايران در  آستانه انتخابات منتشر شده است به موضوع گذار به مردم‌سالاری مستقیم  پرداخته است.

 

براي مشاهده متن كامل اين جستار اينجا كليك كنيد.

 

 

اقتصاد انتخابات مجلس/ ايران در آستانه انتخابات- 15
وندالیسم انتخاباتی: تخریب اموال عمومی یا تخریب افکار عمومی؟/ ايران در آستانه انتخابات- 14

بررسی هویت مورد نظر گفتمان جمهوری اسلامی در قبال زنان/ ايران در آستانه انتخابات- 13
اقوام و انتخابات/ ايران در آستانه انتخابات- 12
پیامدهای نگاه اصالی به جای نگاه آلی به انتخابات در ایران/ ايران در آستانه انتخابات- 11

تأملی بر مشارکت طبقۀ متوسط در انتخاباتِ پیشِ ‌رو/ ايران در آستانه انتخابات- 10
سازمان‌های رفاهی، کنترل سیاسی، شهروندی/ ايران در آستانه انتخابات- 9

انتخابات پارلمانی، هویت جمعی و امر سیاسی/ ايران در آستانه انتخابات- 8

اهمیت ویدئوهای منتشرشده در شبکه‎های اجتماعی مجازی/ ايران در آستانه انتخابات- 7

رفتار انتخاباتی با نگاهی به مصرف رسانه‎ای/ ايران در آستانه انتخابات- 6

روابط انتخابات و شبکه‌های اجتماعی موبایلی/ ايران در آستانه انتخابات- 5

الگوی تبلیغات رسمی انتخابات در ایران با تأکید بر صداوسیما/ ايران در آستانه انتخابات- 4

آن‌لاين بدون ايميل/ ايران در آستانه انتخابات-3

ظرفیت پیام‌رسان‌های موبایلی در انتخابات/ ايران در آستانه انتخابات-2

رویکرد شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای به انتخابات در ایران/ ایران در آستانه انتخابات-1



 



از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید