برای حفظ میراث موسیقی هر استان

باید رشته موسیقی استان‌ها ایجاد شود

باید  رشته موسیقی استان‌ها ایجاد شود

هوشنگ جاوید پژوهشگر موسیقی نواحی ایران گفت: امروز زندگی هنرمندان ما به‌شدت تحت‌تأثیر این تعطیلی‌ها قرار گرفته است. هنرمندان موسیقی نواحی ما مشکل کاری و درآمد مالی دارند و از آن‌جایی که اکثراً کارمند ارگانی نیستند، لذا امروز با مشکلات معیشتی و درآمدی مواجه‌اند.

نشست «موسیقی و کرونا» از سلسله پیش‌نشست‌های همایش ملی پیامدهای فرهنگی و اجتماعی کرونا با حضور هوشنگ جاوید و با دبیری دکتر طیبه عزت‌اللهی‌نژاد (عضو هیأت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات) چهارشنبه ۹۹/۵/۱ به‌صورت آنلاین برگزار شد.

هوشنگ جاوید در این برنامه با توضیح درباره اثرات مهم شیوع ویروس کرونا بر حوزه موسیقی به‌ویژه موسیقی نواحی ایران گفت: یکی از مسائلی که از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا پیش آمد، ایجاد یکسری ممنوعیت‌ها بود که برای بهداشت جامعه لازم بود. اولین اثری که این ممنوعیت‌ها داشت، این بود که آموزشگاه‌ها را تعطیل کرد. پس از آن کلاس‌های خصوصی تحت‌تأثیر قرار گرفتند و تعطیل شدند. این بیماری مجالس را نیز در مراحل بعدی به تعطیلی کشاند. با تعطیل‌شدن این فضاهای کاری، هنرمند موسیقی از ادامه کار بازماند. معضل دیگری که در این زمینه ایجاد شد، تعطیلی کلاس‌های دانشگاهی بود. لذا درحال حاضر هنرمند موسیقی با چندین مشکل روبروست؛ اول اینکه آموزش موسیقی برای هنرمند بسیار مشکل است. این هنر ریزه‌کاری‌هایی دارد که استاد باید آن‌ها را به شاگرد آموزش دهد که این امر از طریق فضای مجازی امکان‌پذیر نیست. استاد و شاگرد باید درکنار هم باشند و شاگرد باید این ریزه‌کاری‌های اجرایی را از نزدیک ببیند تا متوجه آن شود. از طرف دیگر ممنوعیت‌های حضور در کلاس‌های دانشگاهی نیز باعث خواهد شد در آینده سطح دانشجویان از نظر علمی و آموزشی پایین بیاید. چراکه صرفاً نمی‌شود درس را گفت، بلکه باید آموزش‌هایی نیز به‌صورت عملی داده شود.


ادامه مطلب




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید