در نشست «بازی خبری: گفتمان خبری جدید» بررسی شد:

بازی خبری: چشم­‌انداز آینده

بازی خبری: چشم­‌انداز آینده

نشست تخصصی «بازی خبری: گفتمان خبری جدید» با سخنرانی محمدصادق دهنادی (مدیر اداره مدیریت مصرف بنیاد بازی‌های رایانه‌ای)، یونس سخاوت (عضو هیأت علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریز) و آرین طاهری (سردبیر وب سایت فهم بازی) روز ‌شنبه 1 آذر 1399 در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به صورت وبینار برگزار شد. اسماعیل افقهی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه، دبیری نشست را بر عهده داشت.

در ابتدای نشست، اسماعیل افقهی، دبیر نشست با ارائه کلیاتی درباره تاریخچه و تعاریفی از بازی خبری توسط اندیشمندانی همچون بوگوست و سیکارت و اینکه بازی خبری اثری مشترک از همکاری دو حوزه روزنامه‌­نگاری و بازی ویدیوئی یا رایانه‌ ای است، بحث را در اختیار دهنادی قرار دادند. ایشان با اشاره به اینکه بازی خبری ابزاری برای شکل دادن به فضای عمومی برای گفتگوی عمومی درباره موضوعی خاص است. صحبت­های خودشان را از دیدگاه­های مختلف با استفاده از اسلایدی که به همین منظور تهیه کرده بودند، به صورت مفصل و مبسوط مطرح کردند. از جمله مواردی که مطرح کردند پرداختن به انواع بازی­های خبری، چارچوب نظری و جایگاه بازی خبری به عنوان بخشی از بازیهای جدی یا هدفمند بود. همچنین ایشان ارتباط بین نظریات خدمات عمومی رسانه و نظریه طرح ذهنی و ارتباط آنها با بازی خبری را تبیین کردند.

سخاوت در زمینه طراحی بازی خبری صحبت کردند. ایشان ضمن اشاره به اینکه بازی خبری بخاطر اینکه جنبه بازی و سرگرمی در آن کمتر رعایت شده است و فان بازی از بین رفته است لذا نتوانسته است از جایگاه قابل قبولی در بین بازیکنان و حتی ژورنالیست­ها برخوردار باشد، درباره نحوه طراحی این نوع بازیها صحبت­های خودشان را در حوزه طراحی تخصصی بازی خبری و عناصر اثرگذار ارائه کردند. در ادامه، طاهری، که مولف کتاب بلاغت در بازی­های رایانه­ای نیز هست، در رابطه با روایت­گری در بازی و بحث بینامتنیت و ظرفیت­های بازی­های خبری در برقراری روابط بینامتنی صحبت کردند و عنوان کردند که روایتگری حرفه­ای در بازی خبری و بحث­های شناختی رسانه در ارتباط با بازی خبری باید مورد توجه ویژه­ای قرار بگیرد. چراکه بازی­ها برعکس فیلم­ها و سریال­ها متن ناتمامی دارند که بازیکن آنها را به جلو خواهد برد و درگفتمان مورد نظر شرکت خواهد کرد و مبتنی بر قواعد حاکم بر بازی حرکت خواهد کرد.


در بخش دوم، افقهی بحث چشم­انداز آینده را برای بازی خبری مطرح کردند و سخنرانان در این مورد به ارائه توضیحات و پیشنهاداتی مرتبط با نحوه تولید و نشر درست بازی خبری پرداختند.

دهنادی در این باره عنوان کردند که در اوایل قرن بیست و یکم دیدگاه خوشبینانه ­ای نسبت به چشم ­انداز آینده و توسعه بازی خبری مطرح بود اما در حال حاضر این فرضیه تقلیل پیدا کرده است و به صورت واقع­بینانه در رابطه با بازی خبری آینده ­نگری می­شود. همچنین وی عنوان کرد که نهادهای مسئول در این زمینه از قبیل سازمان­های مرتبط صدا و سیما از قبیل سازمان صدا و تصویر فراگیر، بنیاد ملی بازی­های رایانه ­ای و پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات باید گام­های جدی در این زمینه بردارند که نمونه آن می­تواند ایجاد سازوکار  و یا سازمانی برای طراحی، تولید و نشر و بازاریابی مشترک بین نهادها برای بازی خبری اشاره کرد.


آرین طاهری نیز با ادامه صحبت­هایش درباره جایگاه و اهمیت متون رسانه ­ای ترکیبی که در ادامه جریان بازی­های خبری ظهور خواهند یافت و ذکر این نکته که کلمه جدی از بازی جدی برداشته شده و به بازی هدفمند تغییر پیدا کند، به مسأله سرعت تولید در بازی خبری اشاره داشتند و راه حل را بازی مستند (که روایتش را از اخبار اخذ می­کند) با نوع طراحی سه بعدی با ابزارهای واقعیت مجازی عنوان کردند و به اهمیت همکاری و برنامه­ ریزی کوتاه مدت و بلندمدت برای توسعه بازی­های هدفمند و خبری اشاره داشتند. سخاوت نیز با اشاره به اینکه استفاده از هوش مصنوعی برای چشم­ انداز آینده بازی خبری می­تواند مفید باشد عنوان کردند که صرفاً درباره اخبار مهم و تأثیرگذار اقدام به تولید بازی خبری شود و آن هم با حمایت شرکت­های رسانه­ ای و دیجیتالی فعال در این زمینه با تخصص­های مرتبط تا شاهد بهبود کیفیت گرافیک بازی­ها و تأمین جذابیت آن برای بازیکنان باشیم و در چنین مواردی است که شاهد توسعه بازی خبری خواهیم بود.



برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید