گزارش ملی «مصرف کالاهای فرهنگی در ایران» در اختیار مراکز تحقیقاتی قرار گرفت

گزارش ملی «مصرف کالاهای فرهنگی در  ایران» در اختیار مراکز تحقیقاتی قرار گرفت

 بنا به اعلام روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، گزارش موج سوم پیمایش ملی «مصرف کالاهای فرهنگی در ایران» در اختیار مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پژوهشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، پژوهشی و انجمن‌های علمی قرار گرفت.

پیمایش ملی «مصرف کالاهای فرهنگی در ایران» پس از ۱۶ سال وقفه، با هدف سنجش رفتارهای فرهنگی مردم ایران توسط دفتر طرح‌های ملی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، در سال 1398 اجرا شده است. موج اول این پیمایش در سال ۱۳۷۹ و موج دوم آن در سال ۱۳۸۲ صورت گرفته است.

در موج سوم این پیمایش تعداد ۱۵.۵۰۰ نفر از افراد بالای ۱۵ سال ساکن شهر و روستا در ۳۱ مرکز استان­، ۸۵ شهر (غیر مرکز استان) و ۵۰۰ روستا مورد پرسش قرار گرفته‌ و سه محور «فعالیت فرهنگی»، «مصرف فرهنگی» و «تقاضای فرهنگی» در قالب مقولاتی چون: فعالیت مذهبی، فعالیت اجتماعی، فعالیت ورزشی، فعالیت تفریحی، فعالیت هنری و دستی، كتاب و كتابخوانی، روزنامه و مجله­‌خوانی، مصرف رادیو، تلویزیون، انواع دیگر رسانه­‌های صوتی تصویری، رایانه، اینترنت، ماهواره و تلفن همراه، سینما و تئاتر، موسیقی، تسهیلات (امکانات) فرهنگی، زمان فراغت و نیازهای فرهنگی، بررسی و سنجش شده است.


به استناد یافته‌های این پیمایش الگوهای تولید، توزیع و مصرف کالاهای فرهنگی در ایران تغییر کرده که ضروری است این الگوها بررسی و تحلیل شوند.




 

برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید