چگونه در فرهنگ عامه تحقیق کنیم؟

الگوی پژوهش در فرهنگ عامه

بازخوانی یک کتاب به بهانه انتشار کتاب‌های فرهنگ عامه ازسوی پژوهشگاه
الگوی پژوهش در فرهنگ عامه

«الگوی پژوهش در فرهنگ عامه» اثری از اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان یزد است که از سوی مسعود حاجی‌زاده میمندی نگاشته شده و در سال ۱۳۸۴ منتشر شده است.

این کتاب در راستای پرداختن به اهمیت توجه به فرهنگ سنتی در سال‌های پس از انقلاب اسلامی به‌عنوان یکی از راه‌های مواجهه با فرهنگ بیگانه و ایجاد معیارهایی استاندارد در روش تحقیق مطالعات فرهنگی و اجتماعی تدوین شده است. پیشتر کتاب‌های «نایین‌نامه؛ روایتی از دیار کهن»، فرهنگ عامه مردم یزد، فرهنگ عامه استان مرکزی ازسوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده است.

نویسنده در این کتاب با بیان اینکه پژوهشگران نمی‌توانند تنها با ذهن خالی وارد میدان تحقیق شوند، صرف تجربه و حضور در میدان تحقیق را برای انجام پژوهش کافی نمی‌داند. از همین‌رو وجود آموزش‌های تئوریک و روش تحقیق و صلاحیت‌های نظری را برای انجام پژوهش‌های فرهنگ عامه لازم می‌شمارد.


این کتاب که با هدف ارائه الگوی کامل‌تر برای پژوهش‌های فرهنگ عامه تدوین شده است، تلاش می‌کند باتوجه به گستردگی و جامعیت فرهنگ عامه، همه ارکان و اجزای اجتماع یا جامعه سنتی را فهرست و مشخص نماید تا راهنمایی برای انجام یک کار پژوهشی در این زمینه باشد. در بخش اول این کتاب، ابتدا مطالبی درباره مبانی نظری متدولوژی پژوهش آمده و در بخش دوم که الگوی عملی برای انجام کار و یک تیپ راهنمای پژوهش است، براساس تقسیم فرهنگ عامه به دو بخش مادی و معنوی، سعی شده جلوه‌های مختلف جامعه سنتی در ۲۶ فصل ارائه شود.




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید