پژوهشکده ارتباطات تألیف می‌کند:

کتابی برای ارتقای سواد رسانه‌ای سلبریتی‌ها

کتابی برای ارتقای سواد رسانه‌ای سلبریتی‌ها

کتاب «سلبریتی‌ها، سواد رسانه‌ای و رسانه‌های اجتماعی» با هدف ارتقای سواد رسانه‌ای سلبریتی‌ها برای کاربرد مسئولانه از رسانه‌های اجتماعی تألیف می‌شود. حسین حسنی، عضو هیأت علمی پژوهشکده ارتباطات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات مسئولیت نگارش این اثر را بر عهده دارد.

پژوهشگر این اثر در طرح تحقیق خود با اشاره به کنشگری سلبریتی‌ها در رسانه‌های جمعی بر فقدان دانش کافی آنها از نحوه کاربرد رسانه‌های اجتماعی و نیز ضعف آنان در مواجهه با محتواهای رسانه‌های اجتماعی تأکید می‌کند.

 او با بیان این مثال که ضعف در صحت‌سنجی یک خبر و انتشار بدون درنگ و تأمل آن توسط سلبریتی‌ها پیامدهای گسترده اجتماعی همچون ترویج بی‌اعتمادی عمومی را در پی داشته است، بخش قابل‌توجهی از این نوع پیامدهای نامتناسب و ناخواسته را ناشی نبود سواد رسانه‌ای و به عبارت دقیق‌تر نبود سواد رسانه‌های اجتماعی در میان سلبریتی‌ها می‌داند و بر نقد و تحلیل آگاهانه محتواهای رسانه‌های جمعی، سنجش صحت و اعتبار آنها و سپس انتشار در میان جمع دنبال‌کنندگان تأکید می‌کند.


آموزش اصول اولیه ژورنالیسم به سلبریتی‌ها، نحوه شناخت واقعیت‌های خبری و آشنایی با اطلاعات نادرست و اخبار جعلی، تحلیل پیام‌های رسانه‌های جمعی و شیوه برساخت معنا در آنها، آشنایی با مفاهیم بازنمایی، پیام‌های کلیشه‌ای، چارچوب‌بندی، رمزگان پیام‌ها و دلالت‌های صریح و ضمنی آنها، اخلاق رسانه‌های اجتماعی، معنای افکار عمومی و نقش رهبران فکری در جهت‌دهی به آنها، شیوه تولید محتواهای منطبق با اصول روزنامه‌نگاری حرفه‌ای و ارزش‌های خبری و غیره از جمله اهداف تألیف این کتاب است.



برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید