تحلیل گفتمان انتقادی سیاستهای ارتباطی رسانهها در انتخابات ریاستجمهوری سال ۱۳۹۶
نسخه الکترونیک گزارش پژوهش «تحلیل گفتمان انتقادی سیاستهای ارتباطی رسانهها در انتخابات ریاستجمهوری سال ۱۳۹۶» نوشته معصومه اسمعیلنژاد بر روی سایت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات قرار گرفت.
این پژوهش به دنبال تحلیل گفتمان سیاستهای ارتباطی رسانههای منتخب در بازنمایی اخبار انتخابات ریاستجمهوری سال ۱۳۹۶ است.
به عبارت دیگر، هدف اصلی این پژوهش، شناسایی عناصر و روابط درونی سیاستهای ارتباطی رسانههای سنتی و مدرن در این انتخابات است. همچنین از خلال این هدف، اهداف دیگری چون ویژگیهای رسانههای سنتی و مدرن در سیاستهای ارتباطی رسانهها، بررسی قابلیت و پتانسیلهای رسانههای سنتی و مدرن، سرعت رسانهها در تولید متن و بازنمایی آنها در رسانهها و بررسی چگونگی قطبیبندی یا غیرسازی و تبدیل جامعه به خودی و غیرخودی جناحی در رسانهها دنبال میشود.
به این منظور، در این پژوهش روزنامه «وطن امروز» از جناح اصولگرا و روزنامه «اعتماد» از جناح اصلاحطلب، «بخش خبری ساعت ۲۱» شبکه یک از صداوسیما، برنامههای خبری و انتخاباتی «بیبیسی فارسی»، «تلگرام» از شبکههای اجتماعی فعال در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ و کانال تلگرامی «فارس پلاس» حامی اصولگرایان و کانال تلگرامی «اصلاحات پرس» حامی اصلاحطلبان، انتخاب و بررسی شده است.
براساس یافتههای این پژوهش، سیاستهای ارتباطی به سه دسته زیرساختی مانند فلسفه وجودی رسانه، عملکردی مانند تکنیکهای مورد استفاده در رسانه و سیاستهای ارتباطی تصویرساز مانند طراحی دکور، چیدمان، رنگ تقسیم شده است. همچنین در تدوین و اجرای سیاستهای ارتباطی، پژوهشگر قائل به دو دسته بزرگ رسانههای بزرگ استراتژیک مانند صداوسیما و رسانههای کوچک و چابک مانند کانال تلگرامی شده است و نتیجه میگیرد که قدرت عمل، تاثیرگذاری و برقراری ارتباط در رسانههای کوچک و چابک بیشتر و بهتر از رسانههای بزرگ و بروکراتیک است. در این پژوهش عصر فعلی، عصر مدیوکراسی (دموکراسی یا مدیومهای رسانهای) نامیده شده که در آن رسانهها در دنیایی بدون مرز، فارغ از حصار زمان و زبان و البته در جهت منافع خود و وابستگان مالی خود، دموکراسی را پیاده میکنند.