گزارش چالش‌های افزایش سواد رسانه‌ای مخاطبان برای رسانۀ ملی منتشر شد

گزارش چالش‌های  افزایش سواد رسانه‌ای مخاطبان برای رسانۀ ملی منتشر شد

چالش‌های افزایش سواد رسانه‌ای مخاطبان برای رسانۀ ملی در قالب گزارش فرهنگی و به صورت الکترونیکی از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.

هدف نهایی این گزارش، شناسایی گام‌های ضروری سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران برای تحول، متناسب با افزایش سواد رسانه‌ای مخاطبان است.

پژوهشگر این گزارش تلاش کرده در گام اول چالش‌های افزایش سواد رسانه‌ای مخاطبان برای سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران را شناسایی کند و در گام دوم، راهبردهای تحوّلی این سازمان، متناسب با افزایش سواد رسانه‌ای مخاطبان را ارائه کند. به استناد این گزارش، این راهبردها خواهد توانست امکان تحول سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران متناسب با افزایش سواد رسانه‌ای مخاطبان را پدید آورد.

این گزارش تأکید می‌کند افزایش تولید پیام‌های رسانه‌ای، مصرف‌کنندگان رسانه را به تولیدکنندگان رسانه تبدیل می‌کند و میلیون‌ها رسانۀ کوچک و بزرگ را در کنار ابر رسانه‌ها می‌آفریند. افزایش تولید پیام‌های رسانه‌ای افراد، موضوعات، مکان‌ها و زمان‌هایی را به زیر چتر رسانه می‌کشاند که تا به امروز نظیر نداشته است‌ و یک شبکۀ ارتباطی گسترده، سریع، پیچیده، چندلایه و غیرقابل‌کنترل را در بین مخاطبان پدید می‌آورد که دنیای رسانه‌ها را دگرگون می‌کند. بنابراین با توجه به دگرگونی‌های عظیمی که افزایش سواد رسانه‌ای مخاطبان پدید می‌آورد، ضروری است چالش‌هایی که چنین دگرگونی‌های عظیمی برای سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران (به‌عنوان رسانه‌ای که متناسب با مخاطبانی با سواد رسانه‌ای بالا نیست) پدید می‌آورد، شناسایی شود.


این گزارش همچنین هشدار می‌دهد غفلت از شناسایی چالش‌های افزایش سواد رسانه‌ای مخاطبان برای سازمان صداوسیما موجب خواهد شد تا رسانۀ ملی در گذر زمان به‌طور فزاینده با چالش‌های حیاتی روبه‌رو شود و آن را از ادامۀ کسب اهداف و انجام مأموریت‌های خود باز ‌دارد.

به استناد این گزارش، شناسایی این چالش‌ها ضمن آگاه‌نمودن مدیران، سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان رسانۀ ملی از گسترۀ وسیع و غیرقابل‌انکار چالش‌های پدید آمده برای سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در نتیجۀ افزایش سواد رسانه‌ای مخاطبان، مسیر تحول و دگرگونی رسانۀ ملی را برای ادامۀ حیات خود روشن می‌سازد.

گزارش چالش‌های افزایش سواد رسانه‌ای  مخاطبان برای رسانۀ ملی توسط ایمان خدابنده انجام شده و از طریق نشانی زیر قابل  دریافت است: 

https://www.ricac.ac.ir/fa/ebook/659

برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید