آشنایی با تکنیک‌های تحلیل اخبار

کتاب «سواد رسانه‌ای برای روزنامه‌نگاران» تألیف می‌شود
آشنایی با تکنیک‌های تحلیل اخبار

کتاب «سواد رسانه‌ای برای روزنامه‌نگاران» توسط حمید ضیایی‌پرور در پژوهشکده ارتباطات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات تدوین می‌شود. هدف اصلی این کتاب، تهیه سرفصل‌ها و دست‌نامه‌ای راهنما و مرجع برای روزنامه‌نگاران و رسانه‌نگاران به عنوان یکی از گروه‌های مرجع و مهم و دروازه‌بانان اصلی محتوای رسانه‌های ارتباط جمعی کشور است.

این کتاب علاوه بر ارتقاء سطح دانش و مهارت‌های روزنامه‌نگاران در حوزه سواد رسانه‌ای، آنها را با تکنیک‌های تحلیل ساختاری رسانه‌ها، اخبار و محتواهای دستکاری‌شده (فیک نیوز) و شیوه‌نامه‌های اعتبارسنجی رسانه‌ها آشنا می‌کند.

نویسنده این کتاب در طرح تدوین این اثر با بیان اینکه سواد رسانه‌ای، توانایی دسترسی، تحلیل، ارزیابی و خلق پیام در شکل‌های گوناگون (چاپی، صوتی،  فیلم/ویدیویی، اینترنتی) بر پایه درک آگاهانه و انتقادی از ماهیت رسانه‌های جمعی است، تصریح می‌کند: کتاب‌های متعددی در حوزه سواد رسانه‌ای در ایران و جهان تألیف و منتشر شده است، اکثریت قریب به اتفاق این کتاب‌ها، مردم عادی را به عنوان گیرندگان محتوای پیام رسانه‌های ارتباطی هدف قرار داده‌اند؛ اما در کتاب حاضر، روزنامه‌نگاران و رسانه‌نگاران به عنوان تولیدکنندگان اصلی پیام و محتوای رسانه‌ها، هدف اصلی کتاب هستند.


نویسنده همچنین به نبود منبع آموزشی و کاربردی برای ارتقا سواد رسانه‌ای روزنامه‌نگاران و رسانه‌نگارها به زبان فارسی اشاره و تأکید می‌کند این خلأ آموزشی در دانشگاه‌ها و مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی تاکنون احصا و تأمین نشده است و این تحقیق برای اولین بار به موضوع سواد رسانه‌ای برای روزنامه‌نگاران می‌پردازد.


برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید