هویت فرهنگی عشایر پژوهش می‌شود

 هویت فرهنگی عشایر پژوهش می‌شود

حفظ و بازتولید هویت فرهنگی عشایر با مطالعه موردی خودتزیینی زنان عشایر عرب کُتی تهران، توسط طیبه عزت‌اللهی‌نژاد در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، انجام می‌شود.

مسأله اصلی این پژوهش، بررسی چگونگی رابطه مولفه‌های زیبایی‌شناسانه خودتزیینی زنان عشایر عرب کتی با استفاده از پوشش سنتی با زمینه‌های تاریخی، فرهنگی و اجتماعی آنان است.

این مطالعه تلاش می‌کند به سوالاتی چون چیستی مولفه‌های زیبایی‌شناسی بومی در خودتزیینی پوشش زنان عشایر عرب کتی (روستای حصاربالای ورامین)، چگونگی تأثیر خودتزیینی پوشش زنان عشایر عرب کتی در تداوم ارزش‌ها، باورها و ساختار جامعه آنان و نیز چگونگی برنامه‌ریزی برای روستای حصاربالا به عنوان تنها روستای هدف گردشگری عشایری تهران از طریق حفظ و بازتولید خودتزیینی سنتی زنان عشایر عرب کتی در این روستا پاسخ دهد.

این پژوهش برآن است تا یکی از مولفه‌های هویت فرهنگی این اقوام یعنی زیبایی‌شناسی بومی در خودتزیینی پوشش سنتی زنان عشایر عرب کُتی در روستای حصار بالای ورامین را مورد بررسی قرار دهد و با رویکردی انسان‌شناسانه با انجام مصاحبه، مشاهده مشارکتی، جمع آوری اسناد و داده‌ها، نخست این شیوه خودتزیینی را معرفی و علل تداوم یا عدم تداوم آن از گذشته تا امروز را بازخوانی کند و سپس در راستای اهداف گردشگری این روستا به حفظ، بازتولید و احیای خودتزیینی سنتی زنان گام بردارد.


پژوهشگر هدف خود از انجام این پژوهش را ایجاد زمینه‌ای برای انجام مطالعات بیشتر در حوزۀ انسان‌شناسی زیبایی‌شناسی بومی و حفظ هویت فرهنگی معرفی می‌کند تا از این طریق، با برنامه‌ریزی‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی امور فرهنگی کشور، گامی موثر در حفظ هویت فرهنگی و افزایش مشارکت فرهنگی اقوام ایرانی برداشته شود.




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید