عوامل مؤثر در طراحی سامانه اشتراکی لباس، چیست؟

عوامل مؤثر در طراحی سامانه اشتراکی لباس، چیست؟

گزارش پژوهش «پایداری در مد ازطریق سامانه اشتراک‌گذاری» نوشته زهرا اکبرزاده نیاکی ازسوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.

مسأله اصلی در این گزارش، چگونگی ایجاد تغییر در رابطه محصول (لباس)- مصرف‌کننده در پروسه کلاسیک مصرف است و اینکه تغییرات موردبحث در فضای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشورمان، باتوجه ‌به نقش پوشاک و انتظاراتی که برای فرد برآورده می‌کند، تا چه حد و چگونه قابلیت اجرا خواهند داشت. برای نیل به این منظور، مدل ارائه‌شده پایداری (در مد)، برمبنای ارزش افزوده ازطریق خدمات اشتراک‌گذاری لباس مطرح شده است.

هدف کلی این پژوهش، شناخت عوامل مؤثر در طراحی سامانه اشتراکی لباس به‌مثابه یکی از ابعاد پایداری در مرحله مصرف و آشکارسازی خصوصیات و ارزش‌آفرینی برای کاربر در استفاده از لباس اشتراکی است. برای دستیابی به این هدف در گزارش، سعی شده تا به این سؤالات پاسخ داده شود که عناصر و عوامل طرد لباس قبل از به پایان رسیدن عمر فیزیکی کدام‌اند؟ عوامل مؤثر در جذب کاربران برای استفاده از لباس اشتراکی کدام‌اند؟ و چه عواملی می‌توانند ارزشِ اشتراک‌گذاری لباس را بر مالکیت کمد شخصی مقدم دارند؟


به طورکلی، این گزارش در نظر دارد که با تغییر رویکرد جاری «یک کاربر، یک کمد لباس» به رویکرد مطلوب «یک کمد لباس، چند کاربر»، سامانه خدماتی اشتراک‌گذاری لباس زنانه را طراحی کرده و همچنین به بررسی چالش‌های زیست‌محیطی، موانع و روش‌های ممکن برای به اشتراک‌گذاری لباس در کشورمان بپردازد تا بدین ترتیب به نیازهای مصرف‌کننده به شیوه‌ای پایدارتر از مدل کسب‌وکار سنتی پاسخ داده شود و به نوع جدیدی از ارزش‌ها در بین مصرف‌کنندگان برسد. 

متن کامل




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید