گزارش کشوری «بررسی فعالیت و مصرف کالاهای فرهنگی» منتشر می‌شود

گزارش کشوری «بررسی فعالیت و مصرف کالاهای فرهنگی» منتشر می‌شود

گزارش کشوری «بررسی فعالیت و مصرف کالاهای فرهنگی» به‌زودی ازسوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر می‌شود.

این نوشتار که به کوشش سعید معیدفر انجام شده، گزارشی پژوهشی دربارۀ فعالیت‌ها و مصرف کالاهای فرهنگی شهروندان ایرانی است که تلاش می‌کند به سوالاتی از قبیل «شهروندان ایرانی چه فعالیت‌های فرهنگی را و به چه میزان، انجام می‌دهند؟»، «شهروندان ایرانی چه كالاهای فرهنگی را و به چه میزان مصرف می‌كنند؟» و «شهروندان ایرانی در روزهای عادی و تعطیل، چه میزان اوقات فراغت دارند و عموماً آن را چگونه می‌گذرانند؟»، پاسخ دهد.

این پژوهش در پی بررسی رفتارهای فرهنگی شهروندان ایرانی و شناسایی نیازهای فرهنگی و به عبارت دقیق‌تر میزان مصرف كالاهای فرهنگی آن‌هاست. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر زمانی، مقطعی و از نظر گستره، از نوع پهنانگر می‌باشد. داده‌های این پژوهش به شیوۀ پیمایش گردآوری شده است. به‌عبارت دیگر، اطلاعات مربوط به شهروندان ایرانی از طریق پرسشنامۀ ساختاریافته به‌صورت مصاحبۀ رودرو، جمع‌آوری شده است.

این پژوهش، تمامی افراد ۱۵ سال به بالای ساكن شهر و روستاهای کشور را شامل می‏شود که طی یک نمونه‌گیری دو مرحله‌ای به آن‌ها رجوع شده است که به‌طورکلی تعداد نمونه در این بررسی ۱۵۶۰۶ نفر در ۳۱ استان کشور را شامل می‌شود.

این گزارش مجموعاً در ۱۶ فصل تدوین شده است که پس از پرداختن به «ویژگی‌های نمونه» اعم از ترکیب سنی، جنسی، تحصیلی و ... در فصل اول، در فصل دوم به موضوع «اوقات فراغت» پرداخته است.

فصل سوم با موضوع «کتاب و کتاب‌خوانی» خواندن کتاب اعم از کاغذی یا الکترونیکی، انواع و میزان آن، امانت گرفتن کتاب، میزان، دوره زمانی و محل امانت گرفتن کتاب، همچنین، موجودی کتاب‌های غیردرسی در منزل و خریداری کتاب را مورد پرسش قرار داده است.

در فصل چهارم با موضوع «روزنامه و مجله‌خوانی»، از خواندن روزنامه و مجله اعم از کاغذی یا الکترونیکی، فاصلۀ زمانی و میزان مطالعۀ آنها، انواع نشریات و بیشترین صفحات مورد مطالعۀ آنها، مکان خواندن روزنامه و مجله و هزینه برای خریداری آن پرسیده شده است.

«استفاده از رادیو» موضوع فصل پنجم است که در آن استفاده از رادیوهای داخلی و خارجی، مدت زمان استفاده از هر یک و انواع ایستگاه‌ها یا شبکه‌های داخلی و خارجی رادیو که مورد استفاده قرار می‌گیرند، مورد بررسی قرار گرفته است.

در فصل ششم با عنوان «تلویزیون»، درباره تماشای تلویزیون ایران و انواع کانال‌ها و شبکه‌های مورد استفاده آن، تماشای تلویزیون‌های ماهواره‌ای و انواع شبکه‌های مورد استفاده آن‌ها، مدت زمان تماشای انواع تلویزیون داخلی و خارجی، تماشای تلویزیون‌های خارجی از طریق اینترنت و بهره‌مندی از سریال‌های خارجی پرسش شده است.


فصل هفتم به «دستگاه‌های صوتی، تصویری» پرداخته که در آن دربارۀ استفاده از انواع دستگاه‌های صوتی، تصویری غیر از رادیو و تلویزیون، نوع برنامه‌های صوتی و تصویری مورد استفاده افراد، میزان بهره‌مندی از این دستگاه‌ها، تماشای فیلم‌های ایرانی یا خارجی، تماشای سریال‌های خانگی ایرانی، انواع سریال‌های خانگی مورد علاقه و مکان تهیۀ محصولات صوتی، تصویری پرسش شده است.

فصل هشتم با عنوان «موسیقی»، گوش دادن به موسیقی، میزان آن، مکان گوش‌دادن به موسیقی، سبک‌های موسیقی محلی، ایرانی و خارجی مورد علاقه و چگونگی تهیۀ آلبوم‌ها یا آهنگ‌های مورد نیاز را مورد بررسی قرار داده است.

«رایانه، اینترنت و تلفن همراه» موضوع فصل نهم است که در آن استفاده از رایانه، اینترنت، تبلت و تلفن همراه و میزان بهره‌مندی و نوع استفاده از هریک، همچنین نوع گوشی همراه افراد مورد پرسش قرار گرفته است.

فصل دهم با پرداختن به «سینما و تئاتر»، رفتن به سینما و تئاتر و میزان آن، انواع فیلم‌های مورد علاقه افراد و تنهایی یا با دیگران رفتن به سینما و تئاتر را مورد پرسش قرار داده است.

«فعالیت‌های مذهبی» در فصل یازدهم مورد بررسی قرار گرفته و سوال‌هایی در رابطه با انجام انواع فعالیت‌های مذهبی اعم از فعالیت‌هایی که در منزل یا بیرون ، دورۀ زمانی انجام این فعالیت‌ها و انواع مراسم یا مجالس مذهبی که در منزل برگزار می‌شود، پرسیده شده است.

«فعالیت‌های تفریحی، اجتماعی» و «فعالیت‌های هنری و دستی» موضوع فصل‌های دوازدهم و سیزدهم هستند و «ورزش»، «بازی» و «مسافرت» به‌ترتیب عنوان فصل‌های چهاردهم تا شانزدهم را تشکیل می‌دهند که در آن‌ها انجام انواع ورزش‌ها، مدت زمان اختصاص‌یافته برای انجام ورزش، مکان انجام ورزش، عضویت در باشگاه‌ها و کلوپ‌های ورزشی و تماشای ورزش در مجامع ورزشی و از تلویزیون، انجام بازی‌های جدید و سنتی، با وسایل یا بدون وسیله، انواع و میزان هریک و رفتن به مراکزی خارج از منزل برای انجام بازی و نیز انجام مسافرت از سوی افراد، تعداد آن در سال گذشته، منظور از مسافرت و مقصد آن مورد پرسش قرار گرفته است.



برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید