معرفی تجربه‌نگاری-۱

شبکه روستاهای دوستدار کتاب

شبکه روستاهای دوستدار کتاب

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای انتقال مکتوب تجارب و دستاوردهای خود در حوزه‌های مختلف فرهنگی به نسل‌های بعدی، گزارش تجربه‌ها و فعالیت‌های خود در سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ را در گفت‌وگو با مدیران، کارشناسان و دستاندرکاران دستگاه بزرگ فرهنگی کشوربا عنوان «تجربه‌نگاری» در یک مجموعه ۳۴ جلدی و از طریق همکاری با پژوهشگاه فرهنگ، هنر وارتباطات، منتشر کرده است.

اولین جلد این مجموعه با عنوان «شبکه روستاهای دوستدار کتاب و جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب» به معرفی این رویداد و نحوه شروع جشنواره در سال ۹۳ از ایده‌پردازی یک نویسنده تا روند برگزاری در طول هفت سال پرداخته است.

در این جلد، تلاش شده تا به سوالاتی چون؛ جشنواره روستاها و عشایر، چرا راه‌اندازی شد و هدفش چه بود؟ این جشنواره در طول مسیر دچار چه مسائلی شد و آیا توانست به ترویج کتابخوانی در ایران کمک کند؟ جشنواره‌ای ملی و سراسری که برای نخستین‌بار، روستایی‌ها را از گوشه و کنار ایران پای کار کشانده است، نقاط ضعف و قوتش کدامند؟، پاسخ داده شود.

در این جلد تجربه‌نگاری مکتوب به هدف برگزاری این جشنواره از جمله عدالت فرهنگی و توسعه و ترویج کتاب‌خوانی درسراسر کشور و کمک به روستاها و مناطق عشایری، توسعه زیرساخت هایی همچون کتابخانه‌ها، کتابفروشی‌ها وغیره، افزایش همکاری و مشارکت های نهادهای مردمی، مدنی وغیرمدنی و غیردولتی، جذب امکانات و سرمایه های عمومی و خصوصی برای ترویج کتابخوانی در روستاها، تمرکززدایی، توجه به برنامه های محلی برای ترویج کتابخوانی در روستاها و حمایت از ایده‌های نو و ابتکاری در حوزه کتاب و کتابخوانی و تلاش برای تامین بودجه لازم برای گسترش فعالیت‌های این حوزه و غیره اشاره شده است.

افزایش تعداد روستاهای شرکت‌کننده در این جشنواره از ۶۲۰ روستا در اولین دوره به ۱۴۱۹ روستا در دوره ششم، معرفی روستاهای برگزیده در طول هفت دوره برگزاری همچون «رمین در استان سیستان»، «رحیم آباد در کرمان»، «ضامن جان در استان مرکزی»،«دهکوهان در کرمان جنوب»، «ابراهیم آباد در یزد»، «ینکیجه» در کردستان، «گوگ تپه‌در آذربایجان غربی»، «ابویسان در خراسان رضوی»، «پوده در اصفهان» و «خرماکلا» درمازندران از جمله مطالبی است که در این کتابچه به آنها پرداخته شده است.


نگرانی‌های برگزارکنندگان این جشنواره از، از بین‌رفتن این رویداد با تغییرات احتمالی آینده و اتخاذ تدابیری برای آن ازجمله تبدیل این جنبش به مطالبه‌ای عمومی و تشکیل ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب و راه‌اندازی شبکه گروه‌های ترویج کتابخوانی، شبکه شهرهای دوستدار کتاب و شبکه روستاهای دوستدار کتاب ذیل آن، از دیگر موضوعاتی‌ست که در این جلد به آن پرداخته شده است. 

در پایان نیز به تجربه موفق برگزاری این رویداد و نیز موانع موجود و چشم‌اندازهای آینده آن، از قول مدیران و متولیان آن اشاره شده است.

متن کامل




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید