معرفی تجربه‌نگاری-۱۵

شفافیت

شفافیت

گزارش تجربه‌نگاری پانزدهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با عنوان «شفافیت» ازسوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.

در این گزارش، عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان یکی از دستگاه‌های موفق کشور در حوزه شفاف‌سازی، تبیین و تشریح شده است. هدف این گزارش، مرور مسیری‌ است که این وزارتخانه در چهار سال گذشته برای پاسخ به یک مطالبه عمومی رفته و بازخوردهایی گرفته است.

این جلد، ابتدا با تشریح موضوع شفافیت در دنیا و در ایران، درمورد اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سخن می‌گوید و اعلام می‌دارد که وزارتخانه مذکور، از اولین وزارتخانه‌هایی بود که در تاریخ ۶ خرداد سال ۱۳۹۶، به سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات پیوست و براساس اسنادی که تا آخر اردیبهشت سال ۱۴۰۰ روی سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات منتشر کرده، جزء پاسخگوترین و جزء دستگاه‌هایی بوده که داوطلبانه بیشترین اسناد را در دسترس مردم قرار داده است.

مراحل اجرای شفافیت، موضوع‌های پانزده‌گانه شفافیت، شاخص‌های شفافیت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهم‌ترین حوزه‌های شفافیت، سرفصل‌های این جلد هستند.


در این کتابچه، گزارش برخی اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه شفاف‌سازی آورده شده که اعلام هزینه‌های برگزاری نمایشگاه مطبوعات، گزارش انتشار یارانه مطبوعات، نشریات و خبرگزاری‌ها، گزارش هزینه‌کرد جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۸، گزارش حمایت از انجمن‌ها و نگارخانه‌های استانی، فهرست کانون‌های آگهی و تبلیغاتی تا پایان سال ۱۳۹۸ برخی از آن‌ موارد است.

در پایان این گزارش، مقاومت مدیران و صاحبان اسناد، مهم‌ترین چالش انتشار اسناد و شفافیت دانسته شده است و نسبت به رویکرد سلیقه‌ای مدیران در رابطه با مقوله شفافیت و خارج شدن این موضوع از اولویت درنتیجه جابه‌جایی مدیران، ابراز نگرانی شده است.

متن کامل




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید