وضعیت مطبوعات ایران چگونه است؟

وضعیت مطبوعات ایران چگونه است؟

کتاب «گزارش مطبوعات ایران؛ ۱۳۹۸-۱۳۹۰» نوشته سعید ارکان‌زاده یزدی از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.

این گزارش تلاش می‌کند ضمن ارایه آمار و اطلاعات جنبه‌های مختلف مطبوعات ایران و ترسیم تصویری کلی از نشریات چاپی در کشور در بازه زمانی ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۸، تحلیلی از وضعیت حاضر آن‌ها  نیز به دست دهد.

این کتاب متشکل از دو بخش و پنج فصل است. بخش اول، با عنوان «توصیف و تحلیل وضع عمومی حوزه فرهنگی مطبوعات در کشور» دربرگیرنده چهار فصل با موضوعات فرصت‌های بروز خلاقیت، تولید، دسترسی و مصرف است.

در این چهار فصل، ابعاد مختلف نظام مطبوعاتی در کشور از زاویه‌ای نزدیک‌تر مورد مطالعه و ارزیابی قرار گرفته و نقاط ضعف و قوت هر جنبه، برجسته شده است. به عبارت دیگر در این فصل‌ها تلاش شده، مطبوعات از جنبه‌های گوناگون حرفه‌ای و اقتصادی گرفته تا آموزشی و فناوری مورد مداقه قرار گیرند تا در انتهای این بخش، نمایی جامع و نزدیک از مطبوعات ارایه شود. «تحلیل کلان و توصیه‌های سیاست‌گذاری» نیز عنوان بخش دوم است که به موضوع فرصت‌ها، تهدیدها و توصیه‌ها می‌پردازد.


نویسنده در این گزارش با بیان اینکه مطبوعات ایران نسبت به دو دهه قبل، بسیار ضعیف شده‌اند و نظام مطبوعاتی کشور روبه زوال است، توصیه‌هایی برای احیا و ارتقای نظام مطبوعاتی کشور ارائه کرده است که در این میان می‌توان از تلاش برای تغییر ساختار حقوق مطبوعات، تشویق نظام سیاسی به بازکردن فضای مطبوعاتی، کمک به ترویج نشریه‌خوانی و شناساندن آن به مردم، گردآوری آمار بیشتر در حوزه مطبوعات، تلاش برای توسعه مطبوعات محلی، واگذاری سیاست‌گذاری‌ها و نظارت‌ها به تشکل‌های مطبوعاتی، آموزش‌های کاربردی و ضمن‌خدمت برای کاربرد فناوری‌های نوین، کمک نرم‌افزاری به مطبوعات برای آموزش روش‌های نوین مدیریت کسب‌وکار، کمک سخت‌افزاری به مطبوعات برای ساختن محتواهای غیرچاپی، توجه ویژه به بحران کاغذ، کمک به معیشت و بیمه روزنامه‌نگاران، پرداخت یارانه مطبوعات به مصرف‌کننده و تلاش برای ساماندهی نظام توزیع مطبوعات، نام برد.




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید