ایرانیان دربارۀ مدارس غیرانتفاعی چه فکر می‌کنند؟

ایرانیان دربارۀ مدارس غیرانتفاعی چه فکر  می‌کنند؟

به استناد پیمایش ملیِ نگرش­‌های اقتصادی ایرانیان، مدارس غیرانتفاعی به‌رغم چند دهه فعالیت، در افکار عمومی ایرانیان وجهۀ مثبتی ندارند.

گزارشی تحلیلی یافته‌­های پیمایش ملیِ نگرش­‌های اقتصادی ایرانیان که زمستان 1399 توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات اجرا شده، نشان می‌دهد تقریباً دوسوم پاسخگویان این پیمایش تاحدزیادی، موافق تعطیل‌شدن مدارس غیرانتفاعی هستند اما ۱۹ درصد چندان موافق نیستند. تفاوتی میان مردان و زنان وجود ندارد اما افرادی که سرانه درآمد خانوارشان پایین‌تر است، ‌تحصیلات کمتری دارند و کسانی که خود را به لحاظ طبقاتی پایین‌تر تصور می‌کنند با تعطیلی این مدارس موافقت بیشتری ابراز می‌کنند.

گزارش تحلیلی یافته‌های این پیمایش در کتاب «نگرش­های اقتصادی ایرانیان» از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده است. در این پیمایش از مردم پرسیده شده است که: «چقدر موافقید که دولت همه مدارس غیرانتفاعی را تعطیل کند و همۀ دانش‌آموزان در مدارس دولتی درس بخوانند؟».



به استناد این پیمایش، حتی در میان کسانی که خود را متعلق به طبقه بالا یا متوسط رو به بالا می‌دانند نزدیک به ۶۰ درصد با این مدارس مخالفند. بخشی از این مخالفت را می‌توان با توجه به هزینه بالای این مدارس و سهم قابل‌توجه آن در هزینه‌های خانوار دانست که حتی بر خانواده‌های «طبقه متوسط» هم فشار اقتصادی قابل‌ملاحظه‌ای وارد می­‌کند. این میزان از مخالفت با مدارس غیرانتفاعی جالب و تاحدی غیرمنتظره است.

از آنجا که صورتبندی این سوال دربارۀ تعطیلی مدارس غیرانتفاعی است که در واقع مخالفت شدید و قاطعانه با این نوع مدارس را می­سنجد، از یافته­ها می­توان نتیجه گرفت که به‌دلایل مختلف، بخش زیادی از پاسخگویان منتقد یا مخالف مدارس غیرانتفاعی‌­اند و این مدارس پس از چند دهه فعالیت، در افکار عمومی ایرانیان وجهۀ مثبتی ندارند.







برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید