در دومین گزارش رصد هنربررسی شد؛

نگارگران معاصر افغانستان

نگارگران معاصر افغانستان

دومین گزارش رصد هنر پژوهشکده هنر با عنوان «نگارگران معاصر افغانستان» منتشر شد. بنا به اعلام روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، دومین گزارش رصد هنر با عنوان «نگارگران معاصر افغانستان» از سوی پژوهشکده هنر پژوهشگاه تدوین شد. این گزارش با بیان اینکه چند سده از دوران پرافتخار نگارگری مکتب هرات گذشته، اما وارثان کمال‌الدین بهزاد با مبنا قراردادن ادبیات فارسی، همچنان مشغول خلق آثار هنری هستند، تاکید می‌کند طی دهه‌­های اخیر با وقوع اتفاقات خاص در کشور افغانستان، بخش زیادی از وجوه مشترک فرهنگی و هنری این کشور که دارای ریشه­‌های مشترک با کشور ایران است، مورد تهدید قرار گرفته است. یکی از این هنرها نگارگری است؛ هنری که به دلیل برخی برداشت­های تند مذهبی، مورد نکوهش بخشی از جریان‌­های سیاسی کشور افغانستان قرار گرفته و در صورت عدم توجه جدی، احتمال نابودی کامل آن دور از انتظار نخواهد بود.


حمیده انصاری نویسنده این گزارش و در جایگاه یکی از کارشناسان و جریان‌شناسان نگارگری معاصر افغانستان، ضمن معرفی تعدادی از نگارگران معاصر افغانستان، به دنبال پاسخ به این دو پرسش است که نگارگران معاصر افغانستان دارای چه جامعه آماری بوده و چه نوع رویکرد هنری را در نگارگری پیش می‌برند؟


این گزارش، علاوه بر معرفی و سبک‌شناسی آثار تعدادی از نگارگران معاصر افغانستان، راه‌های ایجاد پیوند میان این هنرمندان و فضای هنری امروز ایران را به بحث گذاشته و پیشنهادهایی ارائه کرده است. این گزارش تاکید می‌کند جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهای برجسته در عرصه هنر می‌تواند نقش مهمی در ایجاد و همکاری‌های هنری با افغانستان داشته باشد. اگر با دورنمای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بنگریم، ایجاد روابط عمیق هنری حتی در سیاست منطقه نیز نقش داشته و جلوی بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را نیز خواهد گرفت.

پژوهش نگارگران معاصر افغانستان در بخش پیشنهادهای سیاستی، برای بسیاری از دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها پیشنهادهایی دارد که در صورت توجه، مقدمه‌ای برای فعال‌ترشدن دیپلماسی هنر ایران خواهد شد.


برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید