وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی پژوهش فرهنگی:

با آثار برگزیده جشنواره خلأهای سیاست‌گذاری فرهنگی پر می‌شود

برگزیدگان و شایستگان تقدیر معرفی شدند
با آثار برگزیده جشنواره خلأهای سیاست‌گذاری فرهنگی پر می‌شود

آیین اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی پژوهش فرهنگی شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲ با حضور محمدمهدی اسماعلیلی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از صاحبان اندیشه و پژوهشگران پیشکسوت حوزه فرهنگی در تالار وحدت برگزار شد.

محمدمهدی اسماعیلی در این آیین ضمن تبریک ماه رجب، از ضرورت تقویت ادبیات علمی و کمک آن‌ها به حوزه سیاست‌گذاری‌ سخن گفت و اظهار داشت: امروز به‌شدت نیازمند کمک همه اصحاب علم و دانش و فرهنگ و هنر هستیم. آثار برگزیده و منتخب امروز، جای سپاس دارد. همه این آثار برای حل مسائل حوزه حکمرانی فرهنگی، کارهای ارزنده‌ای بودند. بنده به‌دقت مسیر جشنواره را دنبال می‌کردم تا پژوهش‌ها بتواند خلأ مهمی را در حوزه ادبیات نظری، تصمیم‌گیری‌ و سیاستگذاری‌های مهم پر کند. ما به‌شدت نیازمند این تقویت ادبیات علمی هستیم. بنده خاطرم هست که زمانی از ضعف ارتباط دانشگاه و صنعت صحبت می‌شد اما امروز به‌عنوان یک پژوهشگر و معلم دانشگاه باید عرض کنم که امروز این خلأ و فاصله را در حوزه سیاست‌گذاری فرهنگی و حوزه پژوهش‌های علمی و فرهنگی می‌بینم. لذا باید مراکز دانشگاهی و پژوهشی خود را به سمت حل مسائلمان سوق دهیم.


او به توجه فراخوان جشنواره شانزدهم به طرح‌های کاربردی اشاره کرد و افزود: امسال دوستانم در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات همت کردند و برای اولین‌بار فراخوانی را برای طرح‌های کاربردی آماده کردند که این اقدام علی‌القاعده، مورد استقبال اساتید دانشگاه است. ان‌شاءالله بتوانیم از این طریق، مشارکت سازنده‌ای را از اصحاب فرهنگ و هنر برای حل مسائل نظام حکمرانی خود داشته باشیم. ما امروز چالش‌های متعددی در این حوزه داریم. از سوی دیگر آینده متفاوتی هم با توجه به فناوری‌های نوینی که حوزه فرهنگ را به‌شدت متأثر کرده، داریم. از این‌رو نیازمند بازاندیشی، بازنگری و متناسب‌سازی داشته‌ها و اقتضائاتمان با الزامات دوره پیش‌رو هستیم.

وزیر فرهنگ ضمن خیرمقدم و تشکر از حضور جمعی از مفاخر ایران، از احمد مسجدجامعی در بنیان‌نهادن این جشنواره و قاسم زائری، سجاد صفارهرندی، داوران، اعضای شورای سیاست‌گذاری، شورای علمی و ... در برگزاری این جشنواره تقدیر و تشکر ویژه کرد.

او در پایان یاد زنده‌یاد دکتر عماد افروغ و دکتر کریم مجتهدی را گرامی داشت و برای آن‌ها رحمت و غفران الهی مسئلت کرد و گفت: ان‌شاءالله این جشنواره سال‌های سال بتواند کارهای مهم فرهنگی را ارج نهد و آن‌ها را در معرض استفاده همگانی قرار دهد. به دوستانم در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و معاونت‌های مرتبط در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عرض می‌کنم که برای همه این پژوهش‌ها جلسات رونمایی برگزار و اساتید و نخبگان آن‌ها را ارائه کنند تا این آثار صرفاً به دیده‌شدن ازسوی چند داور و گرفتن جایزه محدود نشود. هرچند این هم خوب است اما این آثار باید بیایند و در حوزه سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری ورود کنند.


در ادامه قاسم زائری، رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و دبیر جشنواره شانزدهم با اشاره به بخشی از فرآیند اجرایی جشنواره گفت: بسیار خرسندم که فرآیند اجرایی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی پژوهش فرهنگی که از اردیبهشت 1402 آغاز شده بود، اکنون در ایستگاه آخر در این مجلس با شکوه به سرانجام رسیده است. در این دوره از جشنواره، قریب 100 عضو هیئت‌علمی، دانشگاهی و حوزوی، وظیفه رسیدگی به بیش از 4 هزار اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره در پنج گروه اصلی فرهنگ، هنر، رسانه و ارتباطات، پژوهش‌های دینی و اسلامی و فناوری‌های جدید و آینده‌نگاری فرهنگی را برعهده داشتند. لازم می‌دانم از مساعی این جمع به‌هم آمیخته جوان و مجرب به‌ویژه دبیر علمی خوش‌فکر و فرهیخته آن، جناب آقای دکتر سجاد صفارهرندی سپاسگزاری کنم.

او با اشاره به بخش بین‌الملل افزود: در بخش بین‌الملل جشنواره به‌رغم محدودیت‌های ناشی از تنگ‌نظری در اطلاع‌رسانی فراخوان‌های جشنواره‌های علمی ایرانی در سطح بین‌المللی، با ابتکار عمل به‌کارگیری رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی در کشورهای مختلف جهان، توانستیم با عبور از محدودیت‌ها بیش از 190 اثر از محققان خارجی در حوزه‌های مختلف مرتبط با اسلام و ایران، دریافت کنیم. لازم می‌دانم از تلاش‌های معاونت توسعه علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ جناب آقای دکتر محمدرضا بهمنی تشکر کنم.

دبیر جشنواره جهت‌گیری اصلی جشنواره را توجه به پژوهش‌های حل مسئله‌محور دانست و خاطرنشان کرد: جهت‌گیری اصلی جشنواره، اهتمام به پژوهش علمی پژوهشی سیاست‌گذارانه و حل مسئله‌محور و متعهد بر بنیان‌های نظم فرهنگی و اجتماعی جامعه ایران بود. حقیقت آن است که مسیر سیاست‌گذاری معقول جز از مجرای پژوهش علمی و مسئله‌مند و جهت‌دار نمی‌گذرد و حکمرانی نوین فرهنگی در جمهوری اسلامی ایران، جبراً راهی جز اتکا به پژوهش فرهنگی ندارد. ما در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات تلاش کردیم این زمینه را برای پژوهش عالمانه در زمینه مسائل و چالش‌های فراروی جامعه و فرهنگ ایران، ازجمله در قالب فراخوان بزرگ حمایت از طرح‌های پژوهشی سیاستی یا برگزاری همایش‌های علمی نظیر همایش مسجد و نظم اجتماعی در ایران، همایش ملی حقوق و فرهنگ در ایران و همایش ملی آینده تحولات رسانه‌ها در ایران، فراهم کنیم. همچنین امسال در آیین اختتامیه جشنواره بین‌المللی پژوهش فرهنگی، اولین دوره جایزه ویژه دکتر عماد افروغ در حوزه نقد و سیاست‌گذاری فرهنگی اهدا خواهد شد. ماهیت این جایزه علاوه بر تأکید اهمیت پژوهش متعهد، بیانگر جهت‌گیری جشنواره در شناخت انتقادی واقعیت و اهتمام به سیاست‌گذاری اصلاح‌گرایانه است.

زائری در پایان از همه دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره تشکر کرد و گفت: به همه اصحاب پژوهش، استادان و دانشجویانی که پای در این رقابت علمی گذاشتند و این جشنواره را قابل دانستند، درود می‌فرستیم. ضمن قدردانی از مساعدت‌های بی‌دریغ بخش‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌ویژه جانشین محترم وزیر، معاونت محترم مدیریت توسعه و منابع، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، انجمن مفاخر فرهنگی ایران، معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات، معاونت قرآن و عترت، اداره کل روابط‌عمومی و دیگر بخش‌های همکار وزارتخانه، بر خود لازم می‌دانم از یکایک کارکنان خدوم و کاربلد پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، بابت دانش‌دوستی و خدمت به پژوهش و گرامیداشت پژوهشگران فرهنگی، صمیمانه قدردانی کنم. بی‌گمان اختتامیه جشنواره شانزدهم، افتتاحیه‌ای برای جشنواره هفدهم خواهد بود.

در این آیین همچنین بیانیه هیات داوران اولین دوره جایزه زنده یاد دکتر عماد افروغ ویژه نقد و سیاستگذاری فرهنگی از سوی مجری قرائت شد که متن آن به این شرح است:

یکی از محورهای اصلی جشنواره شانزدهم پژوهش فرهنگی تاکید و حمایت‌ از پژوهش‌هایی است که با نگاه آسیب شناسانه و انتقادی به سیاست‌های فرهنگی در کشور سامان می‌يابند.

نقد فرهنگی بسته به پارادایم‌ها و سرمشق‌های فعال موجود می‌تواند از زوایای مختلفی صورت می‌گیرد و البته هر چارچوب دلالت‌های خاص خود را در نقد و نفی سیاست‌ها و ایجاب سیاست‌های جایگزین دارد. از این رو دست اندر کاران جشنواره شانزدهم بر آن شدند تا یک محور ویژه با عنوان « نقد و سیاستگذاری فرهنگی» در کنار دیگر محورها زمینه‌ای مناسب تر برای آثار تولیدشده در نقد سیاست‌های فرهنگی حاکمیتی و غیرحاکمیتی در کشور فراهم کنند.

در میان پژوهشگران و منتقدان سیاستگذاری فرهنگی، «زنده یاد دکتر عماد افروغ» به واسطه تاکید بر کاربست «نقد دورن‌گفتمانی» مبتنی بر ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی برای نقد سیاست‌ها و جهت‌گیری‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نظام جمهوری اسلامی، توانست چارچوب مناسبی برای یک دیالکتیک مفید و سازنده میان منتقدان و حاکمان فراهم آورد.

جشنواره شانزدهم پژوهش فرهنگی به پاس زحمات، تالیفات، ایده‌ها، روحیه صادقانه و نقادانه زنده‌یاد دکتر عماد افروغ بخش ویژه «نقد و سیاستگذاری فرهنگی» را مسمی به نام آن فقید سعید کرده است.

هیات داوران اولین دوره جایزه ویژه زنده یاد دکتر عماد افروغ با موضوع نقد و سیاستگذاری فرهنگی در شانزدهمین جشنواره بین المللی پژوهش فرهنگی پس از بررسی‌ها و گفتگو‌هایی چند، «دکتر علیرضا شجاعی زند» را به واسطه پژوهش‌ها و فعالیت‌های ایشان در جهت بسط و گسترش بحث و گفتگو پیرامون مسائل فرهنگی کشور شایسته دریافت این جایزه می‌داند.

در ادامه محمدمهدی اسماعیلی جایزه ویژه دکتر عماد افروغ را به دکتر علیرضا شجاعی‌زند و نشان ویژه او را به خانواده دکتر افروغ اهدا کرد.



بیانیه علمی شورای علمی جشنواره نیز از سوی سجاد صفارهرندی دبیر علمی جشنواره شانزدهم قرائت شد که متن آن به این شرح است:

نهر خروشان فرهنگ ایرانی-اسلامی ما در حالی به پانزدهمین سدۀ هجری خورشیدی وارد شده است که فضای مقابل خود را سرشار از امیدها و بیم‌ها می‌یابد. از سویی، حرکت در مسیر التفات بازاندیشانه و نوآورانه به سنت و مواجهه سنجشگرانه و مجتهدانه با مظاهر جهان جدید که به برکت انقلاب کبیر اسلامی میسر گشته و در کالبد جمهوری اسلامی بیش از چهار دهه پاییده است، نخستین گام‌های ظهور تمدن نوین اسلامی را نوید می‌دهد. در همان حال، تندبادهای فرهنگ یکسان‌ساز غربی که خصوصاً از مجرای تحولات شتابان فناوری جریان می‌یابد و اختلالات حاصل از کاستی‌ها و نابسندگی‌های درونی بسیاری از دوستداران فرهنگ و هویت این مرز و بوم را نسبت به فرجام مسیر پیش رو دغدغه‌‌مند ساخته است. چنین موقعیت حساس و خطیری باری مضاعف بر دوش اهالی دانش و فرهنگ می‌نهد تا ضمن پاسداری از مرزها و حفظ مواریث، به ترسیم راه‌ها و راهبردهای طی طریق پیشرفت جامعه ایران پرداخته و نقش خود را در تحقق این نظم نوپدید تمدنی ایفا کنند.

از آنجا که فرهنگ، سرزمینی است پهناور و عظیم، پژوهش و تحقیق فرهنگی نیز دامنه‌ای بزرگ می‌یابد و شاخه‌های پرشماری از علوم و دانش‌ها را در بر می‌گیرد. از فلسفه و علوم دینی و علوم اجتماعی و رفتاری تا پژوهش‌‌های ادبی و هنری و معماری و شهرسازی همگی بخشی از این دامنه بزرگ را تشکیل می‌دهند. در ایران معاصر ما به‌واسطۀ رشد و گسترش آموزش عالی و تلاش‌های دانشمندان و اندیشمندان، عموم این شاخه‌ها توسعه چشمگیری یافته و علاوه بر انتقال مباحث و سرفصل‌های موجود در فضای جهانی، تحقیقات پرشماری نیز درباره بخش‌های گوناگون فرهنگ اسلام و ایران صورت گرفته است که در نوع خود قابل ستایش و استفاده است. اما به نظرم می‌رسد به‌رغم این تلاش‌ها کماکان خلل‌ها و نارسایی‌هایی در برقراری پیوند میان قلمروی دانش و فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی به‌چشم می‌خورد. یکی از این نارسایی، حضور کمرنگ مسأله‌مندی و پرسش‌محوری است که در معنای درست و واقعی خود می‌تواند برسازنده برنامه­‌های پژوهشی مثمر و مولد در جهت حل‌وفصل مسائل عمومی فرهنگ و شعبه‌های گوناگون آن باشد. دیگر آن که، عزیمت از پژوهش فرهنگی به معنای پژوهشی درباره فرهنگ ایران (که فی‌نفسه تفاوتی با تتبعات مستشرقان غربی ندارد) به پژوهش فرهنگی در معنای تحقیقی که علاوه بر موضوع، چارچوب نگرش و معنابخشی خود به وقایع و واقعیت‌ها را نیز از فرهنگ و هویت ایرانی و اسلامی ما می‌گیرد، راه بلندی است که ما احتمالاً گام‌های اندکی در مسیر آن برداشته‌ایم. بی تردید، این ملاحظات نافی ارزش والای تلاش‌های علمی نخبگان ما در شاخه‌های مختلف پژوهشی نیست، با این وجود طرح آن از جهت تقریب ذهن‌ها و تجمیع همت‌ها در جهت حرکت رو به جلو مفید و ضروری به نظر می‌رسد.


خداوند عزیز و حکیم را شاکریم که به ما توفیق داد تا پس از وقفه‌ای پنج ساله جشنواره پژوهش فرهنگی را برپا کنیم و محملی برای ارزیابی آثار و منشورات اساتید، پژوهشگران، کارشناسان و دانشجویان فراهم آوریم. استقبال گسترده محققان و ارسال پرشمار پژوهش‌های تولید شده در سال‌های اخیر، هرچند کار همکاران ما در ساماندهی و ارزیابی این آثار را دشوار و سنگین ساخت، در عین حال حکایت از جایگاه مهم و ارجمند این جشنواره در ذهن اهل فضل و اندیشه داشت.

فراخوان ارسال آثار برای این دوره از جشنواره در تاریخ ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ انتشار یافت و تا انتهای زمان مقرر تعداد ۳۹۴۰ اثر مشتمل بر ۲۰۷۰ کتاب، ۲۰۹ طرح پژوهشی، ۴۸۰ رساله و پایان نامه دانشجویی، ۱۰۲۲ مقاله علمی و ۸۷ گزارش سیاستی به دبیرخانه واصل شد. از این تعداد بیش از ۷۰ درصد آثار در مرحله ارزیابی مقدماتی و شکلی در دبیرخانه جشنواره حائز شرایط شناخته شده و برای ارزیابی علمی و محتوایی به کارگروه‌های پنج‌گانه (فرهنگ، هنر، رسانه، مطالعات دینی و اسلامی، آینده پژوهی و فناوری‌های فرهنگی) تحویل گردیدند. در این مرحله آثار پژوهشی طی چند مرحله توسط شمار قابل توجهی از اساتید و محققان برجسته در رشته‌های گوناگون مورد بررسی قرار گرفتند و به روش قیف وارونه غربال شدند. نهایتاً دربارۀ آثار برگزیده هر بخش با توجه به مجموع ارزیابی‌ها در کارگروه مربوطه تصمیم‌گیری شد و این تصمیم در جلسه شورای علمی جشنواره به تصویب رسید.

سیاست جشنواره این بود که علاوه بر ملاک‌های عمومی ارزیابی علمی همچون دقت نظری و مفهومی، انسجام منطقی، روشمندی، استفاده از منابع معتبر و شواهد متعدد و ...، در تعیین امتیاز و رتبه پژوهش‌ها به نسبت آنها با مسائل، نیازها و مقتضیات امروز فرهنگی و اجتماعی نیز توجه شود.

همچنین چنان که در رویدادها و جشنواره‌‌های علمی و فرهنگی متعارف است، مقرر شد که در جهت بذل توجه بیشتر به تلاش‌های علمی و تحقیقاتی بانوان پژوهشگر و پژوهشگران جوان، علاوه بر جوایز اصلی تعیین‌شده در کارگروه‌های پنجگانه، جوایزی نیز به یک نفر از بانوان و یک نفر از جوانان (مقطع سنی کمتر از ۳۵ سال) فعال در عرصه پژوهش فرهنگی که اثری به این دوره جشنواره ارسال کرده‌اند، تعلق گیرد. همین مسیر درباره پژوهش‌های ارسالی از واحدهای استانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیموده شد. البته در این موارد نیز کارگروه‌های علمی به عنوان پیشنهاددهنده و شورای علمی جشنواره به عنوان تصمیم‌گیرنده نقش محوری داشتند.

در پایان لازم است تا از همه عوامل و دست‌اندرکاران که سهمی در برگزاری این رویداد علمی و فرهنگی داشتند، سپاسگزاری کنیم. امید است که این مساعی مقبول درگاه حق‌تعالی قرار گرفته و به‌نوبه‌خود در جهت نیل به اهداف بلند‌ملت عزیز ایران و تحقق اهداف و آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی مؤثر و پرثمر بوده باشد.

در ادامه جوایز برگزیدگان اصلی و شایستگان تقدیر داخلی و خارجی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اهدا شد که جزئیات آن به این شرح است:

گروه فرهنگ:

برگزیده اصلی: حسین بستان‌نجفی (کتاب سیاست‌پژوهی عفاف و حجاب)

شایستگان تقدیر: محمد پورکیانی (کتاب بنیان‌های نظری رویکردهای سیاستگذاری فرهنگی؛ مقدمه‌ای بر تبیین رویکرد جدید هدایت‌گری فرهنگی)، رحیم یوسفی اقدم (رساله دکتری پیامدهای اجتماعی – فرهنگی تکنولوژی عکاسی در ایران :‌ از قاجار تا پایان سلطنت پهلوی  اول)، محمدسعید ذکایی و سیمین ویسی (کتاب زیست مجازی در ایران: عواطف و خرده فرهنگ‌ها در شبکه های اجتماعی)

گروه هنر:

برگزیده اصلی: زهرا عبدالله (طرح پژوهشی جریان‌شناسی هنرهای تجسمی در پژوهش‌های تولید شده (مطالعه موردی در ‌انگلستان، آلمان، آمریکا و فرانسه)

شایستگان تقدیر: بهروز رسولی (طرح پژوهشی ارزیابی پژوهش و پژوهشگران هنر:‌ تجربه‌های جهانی و راهکارهایی برای سیاست‌گذاری در ایران)، سیدشاهین محسنی (کتاب موسیقی و معرفت: حکمت موسیقی نزد غزالی) و فردین محمدی (طرح پژوهشی بازنمایی میدان قدرت در ایران در سریال های خانگی (مطالعه موردی سریال آقازاده))


گروه رسانه و ارتباطات:

برگزیده اصلی: احسان شاه‌قاسمی (کتاب میدان شهرت در ایران)

شایستگان تقدیر: محمدحسن یادگاری و فاطمه حاجی کاظم تهرانی (کتاب سواد بازی: شناخت قواعد بومی سواد بازی‌های رایانه‌ای)، سیده مرضیه شعاع هاشمی و مجید کافی (کتاب خانواده فناورانه) و علی نهاوندی (کتاب مجموعه گفتارهای فقه رسانه و ارتباطات)


گروه پژوهش‌های دینی و اسلامی:

برگزیده اصلی: مهدیه پاکروان (طرح پژوهشی تحلیل تاریخی پنداره مهدی خشونت‌گرا (مبتنی بر منابع روایی شیعه دوازده امامی تا قرن 7 ه. ق)

شایستگان تقدیر: محمدتقی کرمی (کتاب جای پای زینب (س))، محسن‌حسام مظاهری (کتاب جشن‌های اسلامی – شیعی در ایران) و سیدمحسن میرسندسی (کتاب پژوهشی در هنجارپذیری حجاب دختران)


گروه فناوری‌های جدید و آینده‌پژوهی فرهنگی:

برگزیدگان اصلی: نرجس منفرد، فریده حق‌بین و یوسف قاسمی‌نژاد (کتاب معناپردازی گفتمان برند در شبکه اجتماعی اینستاگرام؛ بررسی موردی صنایع خلاق ایرانی)

شایستگان تقدیر: سمیه بلبلی و حمید پارسانیا (مقاله مروری نظام‌مند بر دلالت‌های اخلاقی استفاده از هوش مصنوعی در فناوری‌های دیجیتال و نسبت آن با اخلاق شکوفایی)، زینب پاپی (طرح پژوهشی تدوین دستنامه حقوق مالکیت مادی و معنوی منابع کتابخانه‌ای چاپی و دیجیتال در ایران)، سمیرا اجتهادی، محمدعلی ابوترابی و مهدی حاج‌امینی (مقاله تحلیل زیرساختارهای بازار هنر و درآمد هنرمندان خوش‏نویس در مشهد)


پژوهشگر زن:

اکرم گروسی (پایان‌نامه کارشناسی ارشد مردم‌شناسی زیارت)


پژوهشگران جوان:

محمد باقری (کتاب حیات فکری و سیاسی عبداله بن معاویه بن عبدالله جعفربن ابیطالب)

سحر محمدپور (پایان‌نامه کارشناسی راهنمای عمل مدیریت تصویر شهید قاسم سلیمانی در سیمای جمهوری اسلامی ایران)


پژوهشگر استانی:

علیرضا شاه‌حسینی (کتاب فرهنگ یاریگری در استان سمنان (با مقدمه دکتر محمد حسین پاپلی یزدی)


پیشکسوت پژوهش فرهنگی:

دکتر مهدی محقق


برگزیدگان بخش بین‌الملل «شانزدهمین جشنواره بین‌المللی پژوهش فرهنگی»:


گروه فرهنگ:

برگزیده اصلی: الساندرا د چزاریس از ایتالیا (کتاب خانه‌های ایرانی و کتاب گذر از تهران؛ فضاها، مکان‌ها و معماری)

شایستگان تقدیر: جی کی یون از چین (کتاب جنگ ایران و عراق و تاثیراتش)

سید افتخار صلاح‌الدین از پاکستان (کتاب ایران سرزمین امپراطورها و پادشاهان)

میگل آنخل آندرس تولدو از اسپانیا (کتاب تبیین اوستا: تفسیرهایی در چشم‌انداز تاریخی)

گروه هنر:

برگزیده اصلی: شریف محمدویچ شکوروف از روسیه (کتاب ایده ایران؛ تفسیر تاریخ هنر و معماری)

شایستگان تقدیر: آسیه مصطفی از هند (رساله سهم طاهره صفارزاده در شعر انقلاب)، الویر موسیچ از بوسنی و هرزگوین (کتاب فرهنگ‌ها در تماس، زبان‌ها در پیوند؛ زبان و ادبیات فارسی از چین تا بالکان، مطالعه موردی بوسنی و هرزگوین)، ملک گدیک از ترکیه (کتاب شعر معاصر کودک در ایران)

گروه رسانه و ارتباطات:

برگزیده اصلی: ایهاب الحضری از مصر (کتاب غصب حافظه: راهبردهای اسرائیل برای یهودی‌سازی تاریخ (فلسطین))

گروه پژوهش‌های دینی و اسلامی:

برگزیده اصلی: رولاند پیچ از آلمان (کتاب مقالات عرفانی و مابعدالطبیعه اسلامی)

گروه فناوری‌های جدید و آینده‌پژوهی فرهنگی:

شایسته تقدیر: ایرینا گنادییونا دژینا از روسیه (مقاله علم تحت تحریم؛ تجربه دانشگاه‌های ایران)


در ادامه مراسم اختتامیه، از موج چهارم پیمایش ملی ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان که توسط دفتر طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مستقر در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام شده و نیز کتاب «غصب حافظه: راهبردهای اسرائیل برای یهودی‌سازی تاریخ (فلسطین)» اثر ایهاب الحضری از مصر، از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و قاسم زائری رونمایی شد.


در پایان این مراسم از مهدی محقق مهدی محقق (رئیس هیئت‌مدیره انجمن آثار و مفاخر فرهنگی)، به‌عنوان پژوهشگر برگزیده پیشکسوت فرهنگی و جمعی از مفاخر ایران ازجمله حسن انوری (عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی)، علی رواقی (عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی/ قرآن‌پژوه و شاهنامه‌پژوه برجسته کشور)، نوش‌آفرین انصاری (چهره ماندگار کتابداری ایران)، استاد موسی اسوار (استاد برجسته ادبیات فارسی و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی)، سید وحید عقیلی (استاد برجسته ارتباطات و روزنامه‌نگاری)، عبدالرضا مظاهری (استاد برجسته حکمت و عرفان اسلامی)، استاد منوچهر صدوقی سها (مدرس و پژوهشگر برجسته حکمت و عرفان اسلامی)، محمدعلی آذرشب (استاد ممتاز زبان و ادبیات عرب دانشگاه تهران)، محمدمهدی فرقانی (استاد برجسته علوم ارتباطات)، رضا شعبانی (چهره ماندگار تاریخ)، انشاء‌الله رحمتی (استاد برجسته فلسفه اسلامی)، محمدعلی رجبی (استاد برجسته هنر)، نجفقلی حبیبی (پژوهشگر فلسفه اسلامی، عضو هیئت‌امنای کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران)، استاد حسین محجوبی (هنرمند نقاش و معمار بنام ایران)، سیدحسن امین (استاد برجسته حکمت و ادبیات فارسی)، احمد تمیم‌داری (استاد برجسته زبان و ادبیات فارسی)، همایون همتی (استاد برجسته الهیات، ادیان و عرفان)، محمّدرضا ترکی (عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی)، غلامرضا اعوانی (عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران)، مرتضی فرهادی (پژوهشگر پیشکسوت پژوهش فرهنگی) و زهره زرشناس (زبان‌شناس و باستان‌شناس ایرانی) تقدیر شد.


گزارش از: بهاره رضایی

گزارش تصویری




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید