پادکست و تغییرات فرهنگی در ایران و جهان

پادکست و تغییرات فرهنگی در ایران و جهان

گزارش رصد فرهنگی «پادکست و تغییرات فرهنگی در ایران و جهان» ضمن بررسی پژوهش‌های انجام‌‌شده در کشورهای مختلف و ایران، آمارهای مربوط به گسترش پادکست‌ها، تنوع آنها، سلیقه مخاطبان و پایگاه اجتماعی آنها را بررسی می‌کند.

به استناد این گزارش، محبوبیت پادکست در سراسر دنیا در حال افزایش است به‌طوری‌کـه بنابر آمارهای جهانی، در سال ٢٠٢٣ بیـش از ۴۶٠ میلیـون نفـر مخاطـب پادکسـت بوده‌ و پیش‌بینی می‌شود این رقم بـه بیش از  ۵٠٠ میلیون نفر در سال 2024 برسد. امروزه بیش از  ۵ میلیون پادکست در جهان وجود دارد که مجموع اپیزودهای آن بالغ بر٧٠ میلیون می‌شود.  در ایران (تا تابستان  ١٣٩٩) نیز بیش از٣ هزار پادکست فارسی وجود داشته و روزانه تا٣٠٠ هزار بار شنیده شده است؛ افراد ٢۵ تا٣٢ سال بیشترین مخاطب این پادکست‌ها بوده‌اند. پادکست‌های با موضوع آموزشی، علمی، تاریخی، سبک زندگی و گفتگومحور از محبوبیت بیشتری برخوردار بوده‌اند.


این گزارش توصیه می‌کند برای بهبود وضعیت پادکست در ایران باید این اقدامات صورت گیرد:

1-انجام پژوهش‌های کمی و کیفی گسترده در جنبه‌های مختلف؛

2- تخصیص هزینه و سرمایه‌گذاری برای حمایـت از سازندگان و مخاطبان؛

3- درک بهتر سلیقۀ مخاطبان و شناخت دقیقتر نیازهای جامعه؛

4- آگاهی‌رسانی وگسترش اطلاعات برای ترویج تولید و شنیدن پادکست؛

5- برگزاری رویدادها و جشنواره‌های تخصصی برای افزایش آگاهی؛

6- توجه بیشتر به تنوع زبانی، فرهنگی، سیاسی و جنسیتی در تولید پادکست‌ها؛

7- بررسی مستمر و دقیق روند تحولات این حوزه.

  شایان ذکر است نخستین رویداد حمایت از تولید پادپخش‌های اندیشه‌محور در ایران (با عنوان رویداد طنین 1402)، در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد. در این رویداد، ضمن برگزاری میزگرد سیاستگذاری در حوزه پادپخش و نشست تخصصی بررسی مسائل حوزه پادپخش با حضو فعالان آنها از سه پادپخش برتر ایرانی تقدیر شد. همچنین ایده‌های برتر ارائه‌شده به این رویداد معرفی شدند.



برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید