مسائل مخاطره‌آمیز، آشفتگی‌های اجتماعی

مسائل مخاطره‌آمیز، آشفتگی‌های اجتماعی
  • نویسنده: تام ریتچی، مترجم: نیلوفر هاشمی
  • قیمت: ۹۰۰۰۰ ریال
  •  
سفــارش کتــاب

کتاب «مسائل مخاطره‌آمیز، آشفتگی‌های اجتماعی» که در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات ترجمه شده است، با همکاری شورای اجتماعی کشور از سوی انتشارات پژوهشگاه منتشر شد.

 نویسنده این کتاب، تام ریتچی، دکترای انسان‌شناسی اجتماعی و مدیر تحقیقات پیشین مؤسسۀ پیش‌بینی و ارزیابی فناوری در آژانس تحقیقات دفاع سوئد، به دنبال مدل‌سازی پشتیبان تصمیم‌گیری به کمک تحلیل ریخت‌شناسانه است. وی با بیان اینکه «مسائل مخاطره‌آمیز» به معنای مسائل زیان‌آور نیست، بلکه به این معنی است که آن‌ها به‌طور جدی گمراه‌کننده و آشکارا شایستۀ عبارت «قانون نتایج ناخواسته» هستند، تأکید می‌کند که «مسائل مخاطره‌آمیز» در مقام تصمیم‌گیرنده بر وضعیتی دلالت دارند که هر تصمیم شما بخش زیادی از سودبَران درگیر را به سمت آرزوی شکست شما سوق می‌دهد.

پژوهشگر این اثر همچنین تأکید می‌کند که اگر شما با برنامه‌ریزی بلندمدت اجتماعی، تجاری، سازمانی یا هر نوع سیاست‌گذاری‌ای سروکار دارید که بر مردم تأثیر می‌گذارد، پس با مسائل مخاطره‌آمیز درگیرید؛ مسائلی پیچیده که به دلیل تغییرات سریع، تعریف‌کردنی نیستند و نمی‌توان ساختاربندی مناسبی برایشان ارائه داد. آن‌ها مسائلی آشفته، مبهم و واکنشی‌اند که هنگام تلاش برای حل آن‌ها، شما را به چالش مجدد و تازه‌ای می‌کشند.

به زعم نویسنده این کتاب، مسائل مخاطره‌آمیز به‌طورکلی، مسائل بلندمدت سیاست دفاعی، برنامه‌ریزی برای آمادگی مدنی و کاهش فاجعه‌اند و به‌طور خاص، در مورد سناریوهای تهدیدات خصمانه، قتل‌عام، فساد سیاسی، خرابکاری هسته‌ای، کشورهای شکست‌خورده، مهاجرت کنترل‌نشده و هر مسئلۀ پریشان‌زایی است که می‌تواند برای یک کشور یا جمعیت رخ دهد. پژوهشگر این اثر تأکید می‌کند که همۀ این‌ها تحت شرایطی اتفاق می‌افتند که به حالت عدم قطعیت خالص مشهور است؛ یعنی هیچ راهی برای محاسبۀ احتمال آنچه رخ می‌دهد، وجود ندارد و در بیشتر بخش‌ها ما حتی مطمئن نیستیم چه چیزی ممکن است به وقوع بپیوندد.

 کتاب «مسائل مخاطره‌آمیز، آشفتگی‌های اجتماعی» با ترجمه نیلوفر هاشمی، در ۱۷۷ صفحه و با قیمت ۹ هزار تومان از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده است.


از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید