خوی پس از زلزله

خوی پس از زلزله
  • نویسنده: مرکز رصد فرهنگی کشور
  • قیمت: ندارد ریال
  •  
سفــارش کتــاب

گزارش رصد فرهنگی زلزله خوی روایتی مردم‌نگارانه از وضعیت فرهنگی‏- اجتماعی مردم خوی پس از زلزله بهمن ۱۴۰۱ است که به همراه اهم نکات سیاستی موجود در این گزارش و نیز گزارش مدیریتی آن، منتشر شده است.

این گزارش توسط پژوهشگران «مرکز رصد فرهنگی  کشور» (مستقر در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات) بر مبنای روش «مردم‌نگاری سریع» تهیه شده و شامل مروری بر وضعیت اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی شهرستان خوی پیش از وقوع زلزله و گزارشی مردم‌نگارانه از وضعیت فرهنگی پسابحران است.

گزارش تلاش دارد تا تصویری واقعی، سریع و علمی از دریچۀ فرهنگ و ارتباطات از وضعیت بحران را ترسیم نماید تا از این رهگذر بتوان به دورنمایی از راهبردها و سیاست‌های قابل‌اتخاذ در مواجهه با ابعاد فرهنگی و اجتماعی بحران رسید و پیوندی میان مشاهدات مردم‌نگارانۀ پسابحران و نهادهای سیاستگذار و حکمران ایجاد نمود و حلقۀ مفقودۀ مشاهدات علمیِ سریع از وضعیت‌های بحران را در چرخۀ سیاستی کشور بازیافت.

به استناد این گزارش، در ستاد مدیریت بحران، بخش  فرهنگی و ارتباطی جایگاهی ندارد؛ بنابراین لازم است این باور در مجموعۀ مدیریت بحران همه‌گیر شود که پدیده‌هایی چون زلزله نه فقط پدیده‌ای طبیعی که از اساس، پدیده‌هایی فرهنگی و ارتباطی هستند و لازمۀ مدیریت صحیح و کارآمد این بحران‌ها، بهره‌گیریِ فوری و در میدان از خبرگان و سیاست‌گذاران فرهنگ و ارتباطات است. 

براساس این گزارش پیشنهاد شده است اصلاح ساختار مجموعه مدیریت  بحران کشور و تدوین اسناد سیاستی در باب «سیاست‌های فرهنگی-ارتباطی بحران» در  دستورکار قرار گیرد.

گزارش رصد فرهنگی «خوی پس از زلزله» اولین گزارش رصد استانی مرکز رصد فرهنگی کشور است که ضمن مروری  بر وضعیت اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی شهرستان خوی پیش از وقوع زلزله به مردم‌نگاری وضعیت فرهنگی پسابحران در این شهر پرداخته است.



 

برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید