دروغگویی در انتخابات: اَشکال، سطوح و پیامدها/ ايران در آستانه انتخابات- 17
دروغگویی در انتخابات: اَشکال، سطوح و پیامدها
شکل رایج و شناختهشدۀ دروغگویی در انتخابات، بهویژه انتخابات مجلس، دادن وعدههایی به مردم روستا و شهر دربارۀ انجام طرحهایی عمرانی و ارائۀ خدماتی است که وعدهدهنده پیشاپیش میداند که با برگزیدهشدنش نیز تحقّق آنها عملی نخواهد بود. این شکل از دروغگویی در میان برخی از نامزدهای انتخابات بسیار رایج است و در کنار اقداماتی نظیر خاصّهخرجی برای بخشی از مردم رأیدهنده، دادن وعدههای دروغین و ترسیم آیندهای رؤیایی در تبلیغات نامزدها معمولاً دیده میشود. به همین دلیل هم است که معمولاً در ماههای منتهی به انتخابات، برخی از نیروهای سیاسی و اجتماعی از مردم میخواهند که دروغگویان انتخاباتی را شناسایی کنند و به آنان رأی ندهند و یا آرزو میکنند که مردم به اینگونه افراد رأی ندهند.
محرومیتها و شدت نیازمندیهای مردم سبب میشود که آنها به وعدههای نامزدهای انتخاباتی دلخوش کنند و رویدادهای انتخاباتی را همچون فرصتی برای نیل به برخی از خواستههای خود در نظر بگیرند. فقر، بیکاری، عقبماندگی و توسعهنیافتگی (فقدان امکانات و تسهیلاتی چون راه، برق، گاز، تلفن، زمین ورزشی، مدرسه، دانشگاه، بیمارستان و غیره)، سه متغیّر مهمی هستند که مردم را در زمان انتخابات ترغیب میکنند که به نامزدهای انتخاباتی دل ببندند.
دكتر حسن محدّثی گیلوایی، استادیار گروه جامعهشناسی واحد تهران مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، در جستاري كه در كتاب ايران در آستانه انتخابات منتشر شده است به اَشکال، سطوح و پیامدهاي دروغگویی در انتخابات پرداخته است.
براي مشاهده متن كامل اين جستار اينجا كليك كنيد.
گذار به مردمسالاری مستقیم/ ايران در آستانه انتخابات- 16
اقتصاد انتخابات مجلس/ ايران در آستانه انتخابات- 15
وندالیسم انتخاباتی: تخریب اموال عمومی یا تخریب افکار عمومی؟/ ايران در آستانه انتخابات- 14
بررسی هویت مورد نظر گفتمان جمهوری اسلامی در قبال زنان/ ايران در آستانه انتخابات- 13
اقوام و انتخابات/ ايران در آستانه انتخابات- 12
پیامدهای نگاه اصالی به جای نگاه آلی به انتخابات در ایران/ ايران در آستانه انتخابات- 11
تأملی بر مشارکت طبقۀ متوسط در انتخاباتِ پیشِ رو/ ايران در آستانه انتخابات- 10
سازمانهای رفاهی، کنترل سیاسی، شهروندی/ ايران در آستانه انتخابات- 9
انتخابات پارلمانی، هویت جمعی و امر سیاسی/ ايران در آستانه انتخابات- 8
اهمیت ویدئوهای منتشرشده در شبکههای اجتماعی مجازی/ ايران در آستانه انتخابات- 7
رفتار انتخاباتی با نگاهی به مصرف رسانهای/ ايران در آستانه انتخابات- 6
روابط انتخابات و شبکههای اجتماعی موبایلی/ ايران در آستانه انتخابات- 5
الگوی تبلیغات رسمی انتخابات در ایران با تأکید بر صداوسیما/ ايران در آستانه انتخابات- 4
آنلاين بدون ايميل/ ايران در آستانه انتخابات-3
ظرفیت پیامرسانهای موبایلی در انتخابات/ ايران در آستانه انتخابات-2
رویکرد شبکههای تلویزیونی ماهوارهای به انتخابات در ایران/ ایران در آستانه انتخابات-1