دسترسی به یافته‌های طرح‌‌های ملی برای همه محققان امکان‌پذیر است

توضیحات تفصیلی رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات درخصوص اظهارات آقای نصیری درباره حجاب اجباری
دسترسی به یافته‌های طرح‌‌های ملی برای همه محققان امکان‌پذیر است

در پی اظهار نظر آقای مهدی نصیری، مدیر مسئول سابق روزنامه کیهان در برنامه تلویزیونی شبکه 4 در تاریخ 26 شهریور 1399، در مورد نگاه مردم ایران به مقوله حجاب و استناد ایشان به یافته‌های موج سوم پیمایش ملی ارزش­ها و نگرش‌ های ایرانیان، رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت ارشاد نکاتی را درخصوص یافته‌های این پیمایش و اظهارات آقای نصیری بیان کردند.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، دکتر محمد سلگی، رئیس پژوهشگاه، ضمن ناهمخوان دانستن اظهارات آقای نصیری در مورد حجاب اجباری با یافته‌های موج سوم پیمایش ملی ارزش­ها و نگرش‌ های ایرانیان، نکاتی تکمیلی در این‌خصوص به شرح ذیل ارائه کردند:

  • به نظر می‌رسد آقای نصیری گزارش پیمایش ملی ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان را ندیده باشند و منبع اظهارنظر ایشان، پیمایش وزارت ارشاد نباشد. ایشان احتمالاً از منابع فضای مجازی استفاده کرده‌اند. بنابراین انتظار می‌رود در مباحثی که به‌ویژه در رسانه ملی مطرح می‌شود، سخنرانان و گویندگان، از منابع موثق استفاده کنند.
  • نتایج مستخرج پژوهشگاه از مطالعات مربوط به حجاب با نتایج پژوهش‌های مراکز و نهادهای دیگر همچون وزارت کشور و سازمان تبلیغات اسلامی همخوان است و نتایج این پژوهش‌ها، همدیگر را تأیید می‌کنند.
  • چون بازخوانی و تحلیل نتایج طرح‌ها و پژوهش‌های ملی نیازمند تخصص و دانش لازم است، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت ارشاد معمولاً نتایج این طرحها را صرفاً در اختیار جامعه دانشگاهی و نخبگان قرار می‌دهد و آنها را در عرصه عمومی منتشر نمی‌کند. اما دسترسی به یافته‌های این طرح‌‌ها برای همه محققان امکان‌پذیر است.
  •  آقای نصیری در مناظره خود به تحقیق سال 1394 پژوهشگاه وزارت ارشاد (موج سوم پیمایش ملی ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان) اشاره کرده‌اند که در این پیمایش درباره مساله حجاب نیز پرسش شده است. این پژوهش، در گستره شهری و روستایی با نمونه‌ای حدوداً 15 هزار نفره انجام شده است. براساس این پیمایش، 53% از پرسش‌شوندگان موافق این گویه بوده‌اند که «خانم‌ها باید حجاب داشته باشند، حتی اگر به آن اعتقاد نداشته باشند». گفتنی است پاسخها در سه طیف «مخالف و کاملاً مخالف»، «موافق و کاملاً موافق» و «نه موافق و نه مخالف» طبقه‌بندی شده است. براساس نتایج به‌دست‌آمده از این پیمایش، 53.1 درصد موافق این گزینه بوده و تنها 22.2 درصد با آن مخالفت کرده‌­اند. 24.8 درصد نیز گزینه «نه موافق نه مخالف» را انتخاب کرده‌­اند.

نمودار 1: توزیع فراوانی نظرپاسخگویان در خصوص حجاب


  • آقای نصیری اظهار کرده‌اند: در شهر قم درصد مخالفین الزام حجاب بیشتر از موافقین بوده است و در استانی مثل خراسان جنوبی نیز درصد موافق و مخالف با هم مساوی بوده است؛ حال آنکه داده‌های موج سوم پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان با اظهارنظر آقای نصیری کاملاً ناهمخوان است. به‌عنوان مثال، در استان قم، 11.6% پاسخگویان «مخالف و کاملاً مخالف» این گویه هستند و در مقابل، 77.1% «موافق و کاملاً موافق» آن هستند و 11.3% نیز گزینه «نه موافق و نه مخالف» را انتخاب کرده‌اند. در استان خراسان جنونی نیز 52.5% پاسخگویان گزینه «موافق و کاملاً موافق» و 35.9% گزینه «نه موافق و نه مخالف» را انتخاب کرده‌اند و تنها 11.6% گزینه «مخالف و کاملاً مخالف» را برگزیده‌اند. جدول استانی و نمودار میله‌ای توزیع درصدی نظر پاسخگویان در خصوص «حجاب اجباری» براساس موج سوم پیمایش ملی ارزشها و نگرش‌های ایرانیان (1394) ارائه می‌شود.

جدول توزیع درصدی پاسخ‌ها در خصوص"حجاب اجباری" به تفکیک استان براساس موج سوم پیمایش ملی ارزشهاو نگرش های ایرانیان (1394)


 نمودار 2: توزیع فراوانی نظر پاسخگویان در خصوص حجاب در استان­های کشور


  • نتیجه آنکه در هر دو اظهارنظر آقای نصیری درخصوص الزام به حجاب، ناهمخوانی و تفاوت جدی با داده‌های پیمایش ملی ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان دیده می‌شود. پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات ضمن استقبال از تحلیل داده‌های پیمایش‌های ملی، انتظار دارد همه محققان و صاحبنظران و گویندگان، در توصیف و تحلیل این داده‌ها اصول علمی را رعایت کنند و از استناد به داده‌های غیرمعتبر اجتناب کنند.



برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید