«افسانه‌های پهلوانی ایران» در اختیار ادارات کل فرهنگ و ارشاد استان‌ها قرار گرفت

«افسانه‌های پهلوانی ایران» در اختیار ادارات کل فرهنگ و ارشاد استان‌ها قرار گرفت

به گزارش روابط‌عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و در ادامه ارسال کتاب‌های منتشرشده پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، مجموعه چهارجلدی «افسانه‌های پهلوانی ایران» در اختیار ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها قرار گرفت. این کتاب، دستاورد پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات است که توسط حسن ذوالفقاری و بهادر باقری پژوهش شده و به صورت مشترک با نشر خاموش، منتشر شده است.

این مجموعه به بازشناسي، معرفي و تجزيه وتحليل ۶۰ افسانه پهلواني منظوم و منثور پرداخته و هدف آن نشان‌دادن جایگاه و ابعادهنری افسانه‌های پهلوانی فارسی (پس از شاهنامه)، بررسی سیر تحول این نوع ادبی دربستر تاریخی و اجتماعی و نیز پیشنهاد استفاده از این نوع ادبی در هنرهای سینما،تئاتر و پویانمایی است. 

   پژوهشگران این اثر با بررسی جنبه‌هاي زباني وادبي این افسانه‌ها (شامل: بررسي زبان ادبي و عاميانه يا روايي و نقالي، مسائلدستوري، اصطلاحات، مثل‌ها، واژگان عاميانه، گزاره‌هاي قالبي، زبانزدها (كنايات،سوگندها، ناسزاها، شوخي‌ها و تهديدها)، به توصيف صحنه‌ها، اشخاص، مكان‌ها و آيات،احاديث، اشعار و اغراق‌ها پرداخته، جنبه‌هاي اجتماعي این نوع ادبی (شامل: آداب ورسوم، آيين‌ها، خوراك و پوشاك، نظام اداري و اجتماعي، باورها؛ معماري و هنر،مشاغل، اشارات ديني و مذهبي، فرقه‌ها و مذاهب) را نیز تحليل کرده‌اند. در پايان هرافسانه نيز گزيده‌اي دو تا چهار صفحه‌اي ذكر شده تا خوانندگان با متن و سبك نگارش افسانه موردنظر آشنا شوند.




معرفی کامل کتاب




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید