گزارش‌های استانی «مصرف کالاهای فرهنگی در ایران» منتشر شد

 گزارش‌های استانی «مصرف کالاهای فرهنگی در ایران» منتشر شد

گزارش‌های استانی موج سوم پیمایش ملی «مصرف کالاهای فرهنگی در ایران» منتشر شد. این گزارش‌ها دستاورد پیمایشی است که پس از ۱۶ سال وقفه، با هدف سنجش رفتارهای فرهنگی مردم ایران توسط دفتر طرح‌های ملی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در سال ۱۳۹۸ اجرا شده است.  

در موج سوم پیمایش ملی «مصرف کالاهای فرهنگی در ایران»، تعداد ۱۵.۵۰۰ نفر از افراد بالای ۱۵ سال ساکن شهر و روستا در ۳۱ مرکز استان­، ۸۵ شهر (غیر مرکز استان) و ۵۰۰ روستا مورد پرسش قرار گرفته‌اند. در این پیمایش سه محور «فعالیت فرهنگی»، «مصرف فرهنگی» و «تقاضای فرهنگی» در قالب مقولاتی چون: فعالیت مذهبی، فعالیت اجتماعی، فعالیت ورزشی، فعالیت تفریحی، فعالیت هنری و دستی، كتاب و كتابخوانی، روزنامه و مجله­‌خوانی، مصرف رادیو، تلویزیون، انواع دیگر رسانه­‌های صوتی تصویری، رایانه، اینترنت، ماهواره و تلفن همراه، سینما و تئاتر، موسیقی، تسهیلات (امکانات) فرهنگی، زمان فراغت و نیازهای فرهنگی، بررسی و سنجش شده است.


گزارش‌های استانی این پیمایش به سه پرسش پاسخ می‌دهند: ۱. شهروندان استان چه «فعالیت‌های فرهنگی» انجام می‌دهند و به چه میزان؟ ۲.شهروندان استان چه «کالاهای فرهنگی» مصرف می‌کنند و به چه میزان؟ و ۳. شهروندان استان در روزهای عادی و تعطیل، چه میزان اوقات فراغت دارند و آن را چگونه می‌گذرانند؟

تاکنون گزارش استانی مصرف کالاهای فرهنگی در ۱۴ استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، ایلام، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، قزوین، قم، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، گیلان، مازندران، همدان و یزد منتشر شده است. گزارش متعلق به ۱۷ استان دیگر در دست اقدام است و به زودی منتشر خواهند شد.

گزارش کشوری موج سوم پیمایش ملی «مصرف کالاهای فرهنگی در ایران» نیز دی ماه ۱۳۹۹ منتشر و در اختیار نهادهای دولتی، مراکز تحقیقاتی و دانشگاهها، دستگاه‌ها و سازمان‌های مربوط قرار گرفته است.

به استناد یافته‌های این پیمایش، الگوهای تولید، توزیع و مصرف کالاهای فرهنگی در ایران تغییر کرده که ضروری است این الگوها بررسی و تحلیل شوند.




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید